Lammburgare

Burgare på nytt sätt

Lammfärsen är mycket fin här i Alanya. Jag köpte ett halv kilo hos HacIince, som räcker till två middagar för oss 2. Jag betalade 40 kronor, så ett portionspris på 10 kr är ju väldigt billigt, för så här bra mat.

Hemma finns lammfärs i nästan varenda butik numer, tack vare våra invandrare. Coop har en hel del bra utländska varor i sitt sortiment. Beyaz Peynir, den Turkiska ko-osten, finns t.o.m i min Konsumbutik därhemma.

Jag hittade på en ny variant av hamburgare med lammfärs istället för den vanliga nötfärsen. Med smörstekta aubergineskivor istället för bröd. Som hamburgerdressing blev det min Turkiska morotsröra.

Skivad färskost passade fint till de ört och vitlökskryddade lammbiffarna. Så var receptet på Lammburgare uppfunnet.

Lammburgare

250 gr Lammfärs

1 liten gul Lök

1 Vitlöksklyfta

1 msk hackad Bladpersilja

1 tsk hackad Timjan

1 msk Olivolja

Havssalt och Svartpeppar

4 skivor Aubergine

2 msk Smör

Salta auberginen på båda sidor, lägg på ett fat. Låt saltet dra ut vätskan ur auberginen i en halvtimme. Då försvinner den lite bittra smaken och så blir skivorna mörare efter stekning.

Hacka löken fint och rör ihop med färsen. Blanda ner örter och kryddor. Låt stå i kylen en stund så smakerna kommer fram. Forma till biffar.

Morotsröra

2 Morötter

3 msk Smör

Havssalt

1 dl Turkisk Yoghurt

Riv morötterna. Smält smöret i stekpanna, rör ner morötter och salt och stek under omrörning tills de är mjuka. Blanda ner yoghurten och mixa röran slät med stavmixer. Smaka av om det behövs mer salt. Röran är god både varm och kall.

Bryn smör och stek biffarna och de avsköljda och torkade  aubergineskivorna. Lägg en skiva Färskost på varje biff. Lägg ihop som en vanlig hamburgare, servera med morotsröran. Bladpersilja, Cornichons och en Tomatsallad med kallpressad Olivolja och Citron till.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/11/25/lammburgare/trackback/

RSS feed for comments on this post.

13 kommentarerLämna en kommentar

  1. […] god både till en Lammburgare  eller en Grillkorv med hög […]

  2. Mums, tror du får laga detta och bjuda ”la familja” på när du kommer hem! Nu snöar det iallafall här hemma förhoppningsvis så ligger det även när du kommer hem! Kram

    • Hej Jessica. Kanske kan bli nån sån middag framöver 😉
      Vad roligt att det äntligen snöar, då kan ni ut med skotern snart. Hälsa. Kram Moster

  3. Det ser väldigt mumsigt ut 🙂

    • Tack Veronica 😉 Riktigt gott med lamm.

  4. Hej.Jag fick mitt lammkött igår.Styckat,packat,malt och det står vad varje påse innehåller.50 kronor kilot.Så nu ska jag också göra lammfärsbiffar för första gången.Jag får väl prova ditt recept.Kram från ett ”regnet bara vräker ner”Jämtland.

    • Vad bra att du fick det lagom till mitt recept kom in då 😉 Och vilket billigt pris. Jag får beställa jag med, framöver.
      Jag hoppas att det vänder och blir snö innan jag kommer hem. Så Julmarknaden på Jamtli blir lika fin som ifjol.
      Här är det ovanligt varmt och det ska hålla i sig hela sista veckan. 19 ute nu.
      Ha det bra och hälsa alla. Jobba lugnt. Kram Syster

  5. åh så jag längtar efter lamm nu…

    Gott!

    Snöiga Fjällhälsningar

    • Hej Fjällmor. Och jag börjar längta hem till snön 😉 Ska bli härligt att åka hem nästa vecka till julförberedelser, Familj, vänner och annat kul.

  6. 40 kr kilot! Ja, det var billigt. Betalade 100 kr kilot för lammfärsen jag köpte i lördags i gårdsbutiken.

    • Hej Martina. Det var 40 kr halvkilot, så du fick ett bra pris hemma med 100 kr kg. Och vilket gott kött du får för de pengarna 😉

  7. Jag har följt din matblogg från början och nu måste jag bara tala om hur mycket jag uppskattar den. Fina recept varje dag. Dom är enkla och lätta att följa och framför allt goda och nyttiga. Tack

    • Hej Ing-Britt och Välkommen till mitt kök. Tack så hemskt mycket för den fina kommentaren. Det är så roligt med sån respons från mina läsare. Det gör det ännu skojigare att skriva om min mat.
      Enkelheten är viktig tycker jag. Krångliga recept lägger man oftast åt sidan och tänker man ska göra det nån annan gång. Vilket slutar i massor av oanvända recept som ligger och skräpar i en låda :).
      Ha det bra./ Birgitta


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.