Gräddstuvad Kycklinglever med Äpple och Lök

Gräddstuvad Kycklinglever med Vitkålssallad och Rårörda Lingon

Gräddstuvad lever till höstmiddag

Kycklinglever är väldigt billig, god och nyttig mat. Det är tyvärr inte så många som äter den idag, men jag tycker det är väldigt gott. Den är betydligt mildare än vanlig lever, så den passar bra för nybörjare. Jag köpte min färsk från Kronfågel på Willy’s, den kostar kring 20 kr för ett halvkilo.

Det är stor skillnad på den färska och de som finns att köpa frysta. Den här levern är riktigt stor, med fina hela bitar. Fryst lever är lösare och inte alls lika god som den färska.

Gräddstuvad Kycklinglever

450 gr färsk Kycklinglever

1 Svenskt Äpple

2 gula Lökar

5 dl Grädde

½ tärning Ekologisk Grönsaksbuljong

1 msk Japansk Soya

Smör

Salt och Vitpeppar

Skölj av kycklinglevrarna i kallt vatten. Låt rinna av i durkslag. Bryn smör i stekpanna och stek levern i omgångar, salta och peppra, lägg över i gryta. Stek inte för många leverbitar åt gången, så får Du bättre stekyta. Skär löken i smala klyftor och äpplet i mindre bitar. Stek även dessa i smör och häll sedan ner över levern.

Häll lite vatten i stekpannan, koka ur skyn och häll över i grytan. Tillsätt buljong och soya. Koka upp och häll över grädden. Låt puttra en halv timme, tills såsen tjocknat.

Koka lite Broccoli till. Servera med rårörda Lingon och en färsk Vitkålssallad med Solrosfrön och Senapsvinaigrette  Recept  se # 1.2 Kalla Såser

Vitkålssallad med Solrosfrön och Senapsvinaigrette

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/09/16/graddstuvad-kycklinglever-med-apple-och-lok/trackback/

RSS feed for comments on this post.

22 kommentarerLämna en kommentar

  1. Gjorde gräddstuvad kycklinlever tog i lite hackad ättiksgurka. Vilket jag gillar.serverade kokt ris och en sallad till. Blev uppskattat.

  2. […] av ”bra-att-ha råvaror ” i frysen och Birgitta Höglunds Mat blev det en fantastisk middag mitt i veckan. Supergod och nyttig snabbmat som inte bör […]

  3. Kycklinglever är verkligen mastig mat, skippar det på sommarhalvåret och låter det vänta till höst och vinter då det verkligen passar!

    • Så sant. Riktigt värmande höstmat, för en ruggig årstid 🙂

  4. Blir riktigt sugen på att pröva kycklinglever…är lever-skeptiker sedan barnsben. Mama lagade til fin kalvölever med gräddsås, men jag fick kväljningar av blotta lukten då levern stektes. På ”dagis” på 70-talet fick vi kokerskans hemlagade leverbiffar – förskräckliga! Och skolans levergtyta ska vi inte tala om.
    Men, man är ju aldrig för gammal för att lära sig sitta;)! kanske blir det din levergryta som omvänder mig?

    • Hej Annika och välkommen hit.
      Hoppas din aversion mot lever går över med den här grytan. Jag har haft problem själv i många år med nötlever, men nu tycker jag det är jättegott.
      Det blir en helt annan lukt när man steker kycklinglever.
      Ett tips för att göra nötlever mildare, är att lägga den i mjölk över natten. Testa det med kycklinglevern första gången. Hör av dig igen och berätta hur det gick 🙂

  5. Det var absolut inget fel på maten jag fick hemma. Jag är bondjänta och det var hemlagat varje dag. Det var aptiten och matlusten som saknades. Idag har jag väl så mycket av den varan:)
    Godnatt själv, Birgitta.

  6. Som barn, nej förresten, ännu längre upp i tonåren, var jag oerhört dålig på att äta. Inte kan jag inte minnas att jag någonsin kände mig hungrig heller. Men jag hade ett par favoriträtter och det var väl dom som gjorde att jag överhuvudtaget överlevde. En av favoriträtterna var mammas gräddstuvade lever.

    • Vad bra att du hade en mamma som lagade så bra mat åt dig. Lever är en av de nyttigaste maträtter man kan äta. Skönt att du växte ifrån de problemen, ätstörningar måste vara jobbigt att leva med.
      Ha det bra./ Birgitta

  7. Mmm levergryta kommer definitivt göras under hösten. Det var evigheter sedan. Kanske ska man prova kycklinglever för att ”mjukstarta” barnen.

    Lät dessutom väldigt fräscht att ha äpple i.

    Tack för en trevlig blogg!

    • Tack själv, för en mycket trevlig kommentar. Jag tror nog att barnen gillar kycklinglever, den är så mild och fin i smak och konsistens. Sötman i äpplena harmonierar fint med den lite bittra leversmaken. Välkommen åter.
      Tyckte om din blogg med, ostarna såg väldigt goda ut 🙂

  8. Vilken härlig blogg du har Birgitta med mycket gott!
    Lever var ett tag sedan men jag gillar det till tusen.
    Tittar snart in igen!

    • Hej Karin, välkommen in. Roligt att du gillar det du ser, det gjorde jag på din blogg med. Härliga fjällbilder, bl.a.
      Vi ses 😉

  9. åh det där skulle jag gärna testa! =)

    • Välkommen hit, Filibabba. Vad roligt att ni är så många som gillar kycklinglever. Var lite fundersam hur den här rätten skulle tas emot, men lever går tydligen hem 🙂

  10. Nu lade jag äntligen in svaret på din förrförra kommentar hos mig. Och nu ska jag dra iväg och handla kycklinglever med mera. Allt gott!

    • Då får jag önska en Smaklig måltid. Ska själv dra iväg till din blogg och läsa vidare 😉

  11. Gud så gott det ser ut!!! Goda tillbehör också, älskar vitkålssallad!

    • Iväg och köp lite lever och vitkål. Och lingonen växer ju utanför knuten, bara att hämta. Så har du snabbt en god middag till i kväll 😉

  12. Hej! Dethär ska jag laga till middag idag! Var sugen på kalvlever när jag vaknade men vet att mina barn föredrar
    kycklinglever. Så dethär blir perfekt. Förresten så märkte jag att jag hade glömt mitt svsr till dig (hos mig) i utkastlådan (började ivrigt svara från min mailbox och det funkar inte, återkommer). Blev väldigt inspirerad av det du skrev hos kostdoktorn apropå smärta. Vilken otrolig resa du gjort!

    Allt gott!

    • Hej Mollalena. Ja ibland är det riktigt gott med lever. Den här blev så god, så jag bjöd min gamla Köksmästare som jag jobbade med på 80-talet på den. Han tyckte det var så gott, hade inte ätit kycklinglever på många år.

      Du hade bra synpunkter på det jag skrev hos Kostdoktorn. Det är alltid intressant att läsa dina inlägg på kostamateuren också.

      Resan jag haft med min smärta har varit lång och väldigt jobbig, men jag är en tjurig typ som inte ger mig.
      Finns det nåt sätt att må bättre, då måste jag ju hitta det. Det har blivit många timmars studerande på websidor runt om i världen genom åren 😉
      Men så har det gett resultat också.
      Ha en fin dag.


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.