Fiskgryta med lax och räkor

Fiskgryta

Asiatisk fiskgryta på mitt sätt

Jag äter gärna asiatiskt på restaurang men lagar det inte så ofta själv, här hemma blir det mest svenska smaker eller medelhavsmat.

Här hade jag ingredienser hemma som funkade fint för att göra en snabblagad soppa med lite orientalisk touch.

Definitivt inte den snyggaste matbild jag tagit, men gott var det.

Fiskgryta med sting 2 port

150 g lax (helst viltfångad)

100 g skalade räkor

50 g champinjoner

2 dl kokosgrädde

1 dl hemkokt buljong

2 msk kokosolja

2 msk finhackad ingefära

2 finhackade vitlöksklyftor

2 tsk pressad lime

1 tsk glutenfri tamarisoja eller fisksås

Salt, chiliflingor och curry efter smak

2 nävar rucola eller koriander

Rostade kokosflagor på toppen

Skär laxen i små tärningar. Dela svampen på mitten och skär halvorna i tunna skivor.

Hetta upp kokosoljan i en liten stekpanna eller kastrull med tjock botten.

Bryn svampen, krydda med salt, chili och curry, blanda ner ingefära och vitlök och pressa över limesaften.

Rör ner kokosgrädde och buljong, låt koka upp och blanda försiktigt ner lax och räkor, värm ett par minuter.

Smaka av om du vill ha mer kryddor, vänd ner rucolan/koriandern strax innan serveringen.

Häll upp i djup tallrik och strö kokosflagor runtom.

Brukar du äta pannkakor eller plättar efter torsdagssoppan så hittar du här ett gott recept på mandelplättar.

På bilden nedan ser du min indiska kikärtsgryta från Låt bönor förändra ditt liv – Kokboken, receptet hittar du i den röda länken.

Jag skrev bönkokboken tillsammans med Lars-Erik Litsfeldt och Patrik Olsson från Smarta diabetiker, de vackra bilderna är tagna av fotograf Veronica Kindblad.

Sen förra veckan är vår kokbok helt slutsåld efter flera nytryck och kommer nu inte att tryckas upp mer, stort tack till dig som köpt den.

Boken finns nu bara att ladda ned som E-bok till din dator, platta eller telefon, du hittar den för 95 kr här på Bokus och här på Adlibris.

bild-57

Published in: on 25 april 2024 at 07:00  Kommentera  
Tags: , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2024/04/25/fiskgryta-med-lax-och-rakor/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.