Fläskkarré långlagad i ugn med fetaoströra

Lättsamma långkok

Jag lagar ofta mat på låg temperatur i ugnen, sätter in den på morgonen så är den färdig lagom till lunch.

Idag får du tips på en rätt som jag hittade på när vi var i Makarska i Kroatien en månad för några år sen.

Där köpte jag fint kött direkt hos slaktaren, de styckade till bitarna så som jag ville ha dem.

Medelhavskosten i Kroatien består av mycket kött, fisk, ägg, skaldjur och grönsaker, vi njöt enormt av de fina råvarorna.

Långlagad fläskkarré 4 port

600 g fläskkarré

4 tomater

2 gröna paprikor

2 rödlökar

2 stora vitlöksklyftor

2 pressade citroner

1 dl kallpressad olivolja

1 msk torkad oregano

1 msk finstrimlad chili

Salt och peppar

Skär köttet i bitar, ca 3×3 cm, lägg dem i en bunke.

Krydda med rejält med salt, peppar och oregano, vänd runt bitarna så det blir jämnt fördelat.

Skär tomaterna i bitar, paprika, lök och vitlök i strimlor och vänd ner med köttet tillsammans med citronsaft, chili och olivolja.

Häll upp på en plåt och ställ in i mitten av ugnen på 100° i 4-5 timmar.

Vänd runt bitarna efter halva tiden om du är hemma, annars kan de ligga som de är.

Servera i djup tallrik med fetaoströra och gärna en grönsallad bredvid.

Fetaoströra

2 dl crème fraiche eller smetana

100 g fetaost

2 msk ugnstorkade cocktailtomater

1 msk hackad persilja, basilika eller timjan

Flingsalt

Mosa fetaosten med en gaffel, skär tomaterna i små bitar.

Blanda osten med crème fraiche, rör ner tomathacket och krydda med persilja och lite flingsalt.

Uppskattar du mina recept och tips så får du väldigt gärna stötta mitt skrivande genom att köpa någon av mina kokböcker i länkarna nedan.

Gröna, sköna tillbehör för ett friskare liv   Just nu 59 kr på Bokrean

Baka med frukt & grönt – En glutenfri blandning av sött och salt  Just nu 79 kr på Bokrean

Stora diabeteskokboken: Tips och råd för stabilt blodsocker (Skriven med L-E Litsfeldt)

Låt bönor förändra ditt liv – Kokboken (Skriven med L-E Litsfeldt och Patrik Olsson)

Birgitta Höglunds bästa grilltips

Gammaldags husmanskost på nytt sätt (E-bok skriven med Annika Dahlqvist)

400500932_908156217549471_227473225882412065_n-2

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2024/03/22/flaskkarre-langlagad-i-ugn-med-fetaostrora/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.