Soppa à la Man tager vad man haver

Enkelt sopptips

Torsdagsreceptet blir en lättlagad soppa på temat kylochfrysrester.

Tärna och spara rester av grillad kyckling, stekt kött och korv i en burk i frysen och koka en soppgryta när du har tillräckligt.

Ett bra sätt att dryga ut köksekonomin är att ta vara på broccolistjälkar till soppan, den är också god i gratänger.

Du kan frysa in även stjälkarna i tärningar eller skivor och ta fram när du har tillräckligt till middagen.

På bilderna ser du den här soppan när jag lagade den på vedspisen i min stuga i nordvästra Dalarna, den mättade riktigt bra efter en lång skogspromenad.

Kött- och grönsakssoppa 4 port

3-4 dl fint tärnat, färdiglagat kött och/eller korv

2 broccolistjälkar

2 stora morötter

1 gul lök

2 dl tärnad zucchini, aubergine, gröna ärtor eller linser

1 liter hemkokt kycklingbuljong ( 9 dl vatten + 1 dl koncentrerad buljong )

2 tsk torkade örtkryddor, jag hade timjan och oregano

En skvätt äppelcidervinäger

Salt och peppar

50 g smör till stekning

Skär grönsakerna i små tärningar och stek dem en stund i smöret.

Rör ner det tärnade köttet bland grönsakerna.

Krydda och häll på buljongen, koka upp och låt puttra tills grönsakerna mjuknat så mycket som du vill ha dem.

Jag serverade soppgrytan med mina frökex och en klick aioli.

Fler tips på både budgetmat och rätter för festligare tillfällen hittar du i mina kokböcker, Bokrean på Bokus håller på till och med den 26 mars.

Gröna, sköna tillbehör för ett friskare liv   Just nu 59 kr på Bokrean

Baka med frukt & grönt – En glutenfri blandning av sött och salt  Just nu 79 kr på Bokrean

Stora diabeteskokboken: Tips och råd för stabilt blodsocker (Skriven med L-E Litsfeldt)

Låt bönor förändra ditt liv – Kokboken (Skriven med L-E Litsfeldt och Patrik Olsson)

Birgitta Höglunds bästa grilltips

Gammaldags husmanskost på nytt sätt (E-bok skriven med Annika Dahlqvist)

Broccolisoppa från Gammaldags husmanskost Foto Mikael Eriksson
Published in: on 21 mars 2024 at 07:00  Kommentera  
Tags: , , , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2024/03/21/soppa-a-la-man-tager-vad-man-haver/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.