Lyxig hamburgare med annorlunda dressing

Hamburgare DeLuxe

Smakfylld hamburgerdressing

Hamburgare tillhör en av mina absoluta favoriträtter, särskilt när man gör den själv på nymald färs.

Bättre snabbmat än just hamburgare är svårt att få till, ja om man utesluter vanligt bröd och pommes frites förstås.

Här serverade jag hamburgaren med en dressing som kom till en dag när jag hade en skål med mjukt smör framme.

Jag använde gräsbetesfärs från ekologiskt uppfödda djur som får gå ute fritt och äta hela sommarhalvåret.

Det köttet blir både extra näringsrikt och gott, samtidigt som djuren får ett så bra liv som möjligt.

Hamburgare 4 port

400 g gräsbetesfärs

25 g smör till stekning

Salt och peppar

Forma färsen till fyra små hamburgare, bryn dem på båda sidor i smöret, krydda med salt och peppar.

Låt steka ca 2 minuter på var sida om du vill ha dem mediumstekta.

Samma tid om du istället grillar dina burgare, då blir de förstås ännu godare.

Stäng av plattan och låt dem ligga kvar och dra till sig i pannan en stund om du vill ha dem mer åt det välstekta hållet.

Smörig hamburgerdressing

Smörig hamburgerdressing 2 port

50 g rumsvarmt smör

½ dl hemgjord majonnäs

1 dl finstrimlad purjolök

2 msk sockerfri chilisås

1 msk grov, osötad senap

½ tsk grovmalen svartpeppar

Salt

Rör smöret tillsammans med ketchup och senap. Blanda ner majonnäs och purjo, smaksätt med salt och peppar.

Låt stå en stund så smakerna mognar medan du steker hamburgaren.

Jag serverade vitlöksstekta blomkålsskivor, mjölksyrad gurka, oliver, tomat, rädisor och bladpersilja till.

Hamburgerbröd bakade med halloumi och hemlagad chilisås hittar du i det här inlägget om du vill göra det extra gott.

Små hamburgare

I länkarna nedan hittar du mina kokböcker, de översta är med på Bokrean några dagar till.

På bilden längst ner ser du en älgburgare med getost, blåbärsdressing och aioli från min grillkokbok, fotograf Mikael Eriksson.

Gröna, sköna tillbehör för ett friskare liv   Just nu 59 kr på Bokrean

Baka med frukt & grönt – En glutenfri blandning av sött och salt  Just nu 79 kr på Bokrean

Stora diabeteskokboken: Tips och råd för stabilt blodsocker (Skriven med L-E Litsfeldt)

Låt bönor förändra ditt liv – Kokboken (Skriven med L-E Litsfeldt och Patrik Olsson)

Birgitta Höglunds bästa grilltips

Gammaldags husmanskost på nytt sätt (E-bok skriven med Annika Dahlqvist)

A¦êlgfa¦êrsburgare_LV0C0248

Published in: on 15 mars 2024 at 07:00  Kommentera  
Tags: , , , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2024/03/15/lyxig-hamburgare-med-annorlunda-dressing/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.