Muffins till söndagsbrunchen – Glutenfria, mejerifria och sockerfria

Söndagsnjutning

Nu när många av oss tillbringar mer tid an vanligt inomhus så passar det extra bra att baka lite goda muffins till en lång och njutbar brunch.

De här är lite lika scones i konsistensen och är fria från gluten, mjölk och socker, de blir ändå saftiga och smakrika.

När jag använder kokosnötsmjöl i matbröd så tar jag bara litegrann, annars blir bröden lätt torra och tråkiga.

På bilden ovan har jag en syrlig havtornssylt till, det är ett av mina favoritbär.

Mycket nyttiga är de också, läs mer om alla de hälsofördelar havtornsbären har på Kurera.

I min sjätte kokbok Gröna, sköna tillbehör, som släpps nästa vecka, har jag med flera recept på både mjukt och hårt bröd och olika läckerheter med havtorn.

Jag har fått ett fantastisk gott recept på havtornskombucha till boken av min vän och samarbetspartner Margareta Marples på Kall Naturkompani.

Läs gärna mer om kombucha här, den innehåller mängder med goda mjölksyrebakterier och andra ämnen som hjälper till så vi mår gott.

Gluten- och mjölkfria scones

Muffins ca 8 st

5 ägg

2 dl mandelmjöl

½ dl kokosmjöl

1 msk fiberhusk

2 tsk bakpulver

½ tsk salt

½ dl kokosolja

Att strö över:

2 msk melonkärnor eller sesamfrön

Sätt ugnen på 200º. Blanda samman alla torra ingredienser i en bunke.

Vispa äggen riktigt tjockt i några minuter med elvisp.

Vänd ner mjölblandningen varvat med den smälta kokosoljan med en slickepott och blanda väl, låt smeten svälla i ett par minuter.

Fördela smeten med hjälp av två matskedar i bakformar på en plåt eller i muffinsformar, strö över melonkärnor eller sesamfrön.

Grädda i mitten av ugnen i ca 12-15 minuter, låt svalna på galler.

Frys in de som inte går åt och ta fram eftersom och fräscha på dem några minuter i ugnen på 150º när de tinat.

Kombucha med havtorn från Gröna, sköna tillbehör

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2020/03/22/muffins-till-sondagsbrunchen-glutenfria-mejerifria-och-sockerfria/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. Detta ska jag göra till veckan.


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.