Proteinrika, glutenfria pannkakor

Nyttigare pannkakor

Idag får du tips på ett näringsrikt sätt att göra pannkakor, passar fint både som frukost eller ett enklare kvällsmål.

Här har jag använt äggvitor, som blir över när man gör egen bearnaise och majonnäs.

Med stekt fläsk, varmrökt fisk eller några skivor ost och en sallad så blir pannkakan ännu mer mättande.

Vill du ha en soppa innan pannkakan så testa den här krämiga svampsoppan med baconströssel.

Som du kanske sett här på bloggen så förespråkar jag att man ska äta rejäla mål med få kolhydrater tre gånger per dag och inte vara snål med fettet.

Det är den kosthållningen som sen 10 år gett mig hälsan, orken och normalvikten tillbaka, så det kanske fungerar för dig med?

Glutenfria Pannkakor

3 äggvitor

1 ägg

1 dl grädde/kokosgrädde

1 msk psylliumfrön eller chiafrön

ca ½ krm salt

Vispa ihop smeten och låt den svälla i minst en timme, fröna sväller och binder ihop smeten bra.

Rör om ordentligt och grädda smeten som vanliga pannkakor i smör eller kokosolja i en liten stekpanna.

De sväller upp rejält efter vändningen, men sjunker sedan ihop, nästan som en sufflé.

På bilden har jag serverat pannkakan med tinade blåbär, smör och en klick crème fraiche.

Bilden nedan är på pannkakor med fiberhusk från kokboken Gammaldags husmanskost på nytt sätt, som jag skrev med Annika Dahlqvist.

Boken som är ett samlat nytryck av mina slutsålda böcker LCHF för seniorer och Långkok för LCHF och Paleo hittar du här på Adlibris Bokrea, just nu för bara 129 kr.

Pannkakor från Gammaldags husmanskost
Foto Mikael Eriksson

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2019/03/14/proteinrika-glutenfria-pannkakor/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. Tack för många bra tips och idéer på lågkolhydratmat.
    Receptet ovan på pannkakor låter lockande, men funkar det med hela psyllium/chiafrö, eller det ska vara krossade?

    • Hej och tack, Magnus. Ja, det fungerar med hela, de ger en hel del bindande gelé 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.