Champinjonsås med dragon

Användbar sås

Den här goda svampsåsen gör jag ofta, både när vi är här nere i Turkiet och hemma i Sverige.

Jag använder olika sorters svamp, en favorit jag ofta köper här är ostronskivling.

På bilderna serverade jag champinjonsåsen till stekt kycklinglever, men den passar fint till alla slags kött, fisk och grönsaksrätter.

Den är också väldigt god att ha som bas i en kycklingpaj, här hittar du mitt bästa glutenfria pajskal.

Champignonsås på gång

Champinjonsås med dragon 2 port

8 champinjoner

2 dl grädde/kokosgrädde

1 grön paprika

50 g smör

½ dl kycklingbuljong

1 gul lök

1 tsk pressad citron

1 tsk torkad dragon

Några droppar Worcestershiresauce

Salt och peppar

Skär champinjonerna i bitar, löken i klyftor och paprikan i strimlor.

Bryn smöret och stek svampen, så den får lite färg, tillsätt lök och paprika och stek dem mjuka.

Salta, peppra och smula ner dragonen, häll på Worcester och citronsaft, låt koka in.

Rör ner buljong och grädde, koka upp och låt puttra 20-30 min eller tills såsen tjocknat, rör då och då.

Tycker du om mina recept på lättlagad husmanskost och vill ha dem i bokform till dig själv eller som julklapp till någon du bryr dig om?

Då hittar du många goda tips i mina kokböcker Gammaldags husmanskost på nytt sätt, skriven med Annika Dahlqvist och Diabeteskokboken för män, skriven med Lars-Erik Litsfeldt.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2018/11/21/champinjonsas-med-dragon/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.