Julbröd LCHF/Paleo

Mjukt fröbröd LCHF och Paleo

Julbröd

Många har hört av sig och frågat efter recept på nötfria bröd, så här kommer ett som jag bakade förra julen.

Det innehåller förvisso kokosnötmjöl, men det klarar många nötallergiker bra.

Brödet blir mycket gott med bara smör på eller varför inte nu när det lackar mot jul, med skinka och senap.

Här på fina bloggen Ekofilosophie hittar du ett gott senapsrecept att testa till jul.

Fröbröd, glutenfritt, nötfritt och mjölkfritt

Fröbröd med julsmak

3 ägg

100 g smör (eller kokosolja)

2½ dl mixat mjöl av pumpakärnor (av 2 dl hela)

2 dl vatten

1 dl majonnäs

1 dl kokosnötmjöl

1 dl hela linfrön

½ dl blå vallmofrön (eller sesamfrön)

½ dl psylliumhusk (eller fiberhusk)

2 msk mörk balsamvinäger

2 tsk bakpulver (eller 1 tsk bikarbonat)

ca 1½ tsk salt

1 tsk malet pomeransskal

1 tsk mald fänkål

1 tsk mald anis

1 tsk mald ingefära

1 tsk malda nejlikor

½ tsk mald kardemumma

Koka upp vatten, smör eller kokosolja, vinäger, kryddor och salt.

Vill du ha mycket vörtsmak på brödet kan du ta mer av kryddorna, det här blev lagom för mig.

Mixa eller mal pumpakärnorna till mjöl.

Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Vispa äggen en minut.

Blanda vätskan med det torra och rör ner äggen i degen.

Det blir en rätt tjock deg så blanda den väl.

Smörj en brödform på ca 1 liter. Tryck ner degen ordentligt med hjälp av en slickepott.

Släta till ytan och täck med ugnsfolie. Grädda på 150º med folien på i 45 minuter.

Ta av folien och grädda 30 minuter till.

Låt svalna en stund i formen och stjälp sen upp på galler.

Låt kallna, svep in i en ren bakduk och lägg i en plastpåse i kylen att mogna tills nästa dag, då kommer smakerna fram ordentligt.

Juldofter...

Juldofter…

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/11/27/julbrod-lchf-paleo/trackback/

RSS feed for comments on this post.

8 kommentarerLämna en kommentar

  1. Tack för att du länkar till mitt recept 🙂

    Jag ska göra egen julskinka även i år med inspiration från dig 🙂 förra året gjorde jag på skinkstek (tyvärr utan svål), tror du man kan görs på en benfri karréstek istället? Tänkte att den har lite mer inspräng fett i sig 🙂

    Ha en mysig 1:a advent!

    • En trevlig advent till dig med ❤
      Karré tror jag skulle ge en riktigt fin "skinka".
      Vi har mycket samma matfilosofi, du och jag 🙂

      • Toppen, då ska jag jaga rätt på en eko karréstek med mycket fett 🙂

        Återkommer och berättar hur det blev! 🙂

        Ja vi verkar ha det, kul! 🙂

      • Blir spännande att höra hur den blev 🙂

  2. Vad har du för synpunkter på linfrö

    • Linfrö som är hela använder jag, men inte krossade, då de kan vara giftiga i för stor mängd.

  3. Hej!
    Tack för alla fina och goda recept du delar med dig av.

    Var i ugnen gräddar man brödet, längst ner eller i mitten?

    En trevlig 1:a advent önskar jag dig!


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.