Ädelostsås till fläskfilé

Ädelostsås med purjolök 3-4 port

2 dl riven gräddädel

1 dl finhackad purjolök

2 msk smör

3 dl grädde

1 dl vitt vin

1 tsk veg buljongpulver

1 tsk vit balsamvinäger

1 tsk torkad dragon

1 tsk torkad persilja

Salt och peppar

Fräs den hackade purjon i smöret utan att få färg.

Häll på vin, vinäger och kryddor och låt koka in till hälften återstår.

Strö över buljongen och häll på grädden. Koka upp och låt puttra i en halvtimme.

Rör ner den rivna osten mot slutet och smaka av såsen.

Servera till stekta fläskfilémedaljonger.

En sallad på rucola, avocado, fint tärnat äpple, gurka och pumpakärnor med kallpressad olivolja och pressad citron passade fint till den här rätten.

Vitlöksstekt blomkål eller kålrotspommes är gott till.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/09/11/adelostsas-till-flaskfile/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej Birgitta. Jag äter ingen ädelost el grönmögelost för den delen. Ja, jag kan sträcka mig till att använda Cambozola eller Brieost. Fungerar det på detta recept?


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.