Stuvad rödkål på nytt sätt

Stuvad rödkål

Dillstuvad rödkål 2 port

3 dl strimlad rödkål

1 liten, gul lök i klyftor

3 msk smör/kokosolja

1 pressad citron

1 dl kokosgrädde

1 dl finhackad dill

½ dl majonnäs

Salt och peppar

Stek kål och lök några minuter utan att de får så mycket färg.

Krydda med salt och peppar och häll över citronsaft och kokosgrädde.

Citronen tar effektivt kål på kokossmaken om du brukar ha svårt för den.

Koka upp och låt puttra i 5 minuter tills stuvningen tjocknat.

Ta från värmen och rör ner dill och majonnäs. Smaka av om du vill ha mer kryddor.

Här hittar du ett tidigare recept på stuvad rödkål med grädde.

Jag serverade rödkålen till varmrökt makrill och stekta champinjoner.

I helgen var jag och besökte Smaka på Stockholm, Sveriges största matfestival.

Riktigt roligt var det att se att min kokbok Grillmat LCHF var med i DN Mat & Dryck som exempel på kokböcker från nya matstjärnor.

Jag är ju dessutom utbildad kock med många år i restaurangbranschen, till skillnad mot de flesta andra kokboksförfattare idag.

Min grillbok är snart slutsåld, så passa på att handla på Adlibris eller Bokus om du vill ha ett exemplar.

DN Mat & Dryck

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/06/07/stuvad-rodkal-pa-annorlunda-vis/trackback/

RSS feed for comments on this post.

6 kommentarerLämna en kommentar

  1. Jag har tappat bort surkålspesto. Hjälp. Den var så god. Var kan jag få recept igen? Mvh Margot

  2. Ser ut att passa mej också, älskar kål, väntar nu på den svenska. hade varit kul om jag skrivit upp alla huvuden jag ätit i vinter, jag kanske skall börja nu

  3. Den ser ut att passa mej. Ska pröva.Tack för alla recept.


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.