Gräddstuvad kycklinglever med sting

Chilistuvad kycklinglever

Chilistuvad kycklinglever 2 port

3-400 g kycklinglever

2 dl grädde/kokosgrädde

2 dl tärnad zucchini

½ röd paprika

4 cocktailtomater

½ pressad citron

2 msk smör

1 msk oregano

1-2 tsk chiliflingor eller en färsk chili

½ tsk äppelcidervinäger

Salt

Skölj av kycklinglevern och krydda med salt, chili och oregano runt om. Pressa över citron.

Täck över och låt stå i kyl och marinera över natten.

Bryn smöret och stek leverbitarna på medelvärme, några minuter på var sida. Ta upp och lägg över i en gryta.

Skär paprikan i små strimlor och stek tillsammans med zucchinin. Krydda med lite salt. Blanda ner de klyftade tomaterna.

Häll grönsakerna över levern, slå på grädde och vinäger och koka upp. Låt puttra en stund på svag värme så såsen tjocknar.

Servera med sallad, gurka och persilja.

Chili

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/04/20/graddstuvad-kycklinglever-med-sting/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej Birgitta!

    Behöver jag modifiera receptet om jag använder fläskfilé istället för kycklinglever?

    Mvh

    Anders

    • Hej Anders, kul att se dig härinne ❤
      Du kan använda receptet precis som det är, blir nog mycket gott som fläskfilégryta. Tack för tipset 🙂

  2. Jag har aldrig gillat lever, skolans levergryta var ju inget som man såg framemot precis och så har det fortsatt in i vuxen ålder. Det var ganska roligt att du skrev om ett kycklinglever recept idag, för igår bestämde jag mig för att göra malda leverbiffar på kycklinglever och dom var jättegoda, jag och hunden mölade några direkt, så jag kommer definitivt att laga ditt recept.
    Hälsningar Kristina


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.