Grava lax med äpple istället för socker

Äppelgravad lax

Hemgjord gravlax utan tillsatt socker

Recept på gravad lax innehåller i vanliga fall rätt mycket socker.

Även om inte så värst många kolhydrater från sockret tränger in i laxen, så känns det bättre att få den lilla klassiska sötman på ett mer naturligt sätt.

Jag tog därför fram en äppelgravad lax när jag skrev min kokbok Långkok för LCHF och Paleo, som idag är slutsåld hos Pagina förlag.

Här hittar du den boken på engelska, den finns både som inbunden och som E-bok.

Äppelgravad lax

500 g av mittbiten på laxfilén, helst viltfångad

3 msk salt

2 äpplen

1 knippe dill

1 tsk grovkrossad vitpeppar

ev 2-3 msk calvados

Frys laxen i tre dygn innan den gravas när du använder viltfångad lax, för att ta kål på eventuella parasiter.

Dra loss benen som går i en rad längs den tjocka ryggbiten på laxen med en tång eller pincett.

Blanda salt och vitpeppar. Riv äpplena grovt och skär dillen i mindre bitar, både stjälkar och blad.

Blanda äpple och dill, lägg hälften på botten av en form med minst några centimeters kant.

Gnid in hälften av saltblandningen på skinnsidan av laxen och lägg den ovanpå dillblandningen.

Gnid in köttsidan med resten av saltet och fördela äpplet och dillen jämnt över.

Vill du ha en lax med lite mer mustig äppelsmak så häll över calvados.

Täck laxen med plastfilm. Lägg en skärbräda över och ställ en tyngd på, till exempel en mortel, en gurkburk eller liknande.

Låt laxen gravas i 2 dygn, vänd den några gånger under tiden.

Skrapa bort all dill och äpple. Skär laxen i sneda, tunna skivor med en vass kniv.

Servera med en klick majonnäs blandad med dijonsenap och finhackad dill.

Laxen har lite kortare hållbarhet än den gravade med socker, så frys in laxen i mindre bitar och ta fram eftersom.

Klicka på bilden nedan så hittar du ett recept på en god laxröra med soltorkad tomat.

Laxröra med soltorkad tomat

 

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/03/22/grava-lax-med-apple-istallet-for-socker/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej jag har prövat många av dina recept nu. Har skickat efter grillboken nu. Men ett fel jag gjort är jag glömt spara dina recept. Finns de någonstans man kan gå in och söka på allt du lägger ut? Tacksam för du delar med av dessa tips på vardagsmat och lite lyxiga smårätter

    • Tack, roligt att du gillar mina recept. Du kan skriva in sökord i sökrutan högst upp till höger, så kommer du till recept med just de ingredienserna. Du kan också gå in i de olika kategorierna och söka dig bakåt. När du hittat ett recept du vill spara, markera rubriken och skriv ut i Print Friendly 🙂 https://www.printfriendly.com/


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.