Sockerfri chilisås

Chilisås

Barbequesås och chilisås från Grillmat LCHF Foto Mikael Eriksson

Chilisås utan socker

Vi blir fler och fler som undviker att köpa matindustrins sockerfyllda såser.

Flera sorter innehåller ända upp till 25% raffinerat socker.

Jag försöker hitta på bra ersättningar som passar oss som äter LCHF/Paleo och förstås för alla andra som uppskattar naturliga smaker.

Här kommer receptet på den chilisås som jag gjorde till min kokbok Grillmat LCHF, som du hittar här i ny utgåva på Lumio Förlag.

Chilisås

1 förpackning krossade tomater à 500 g

2 dl vatten

1 finhackad, röd chili

2 msk olivolja

2 msk vit balsamvinäger

2 tsk paprikapulver

1 tsk vitlökspulver

1 tsk lökpulver

1 tsk salt

½ tsk mald vitpeppar

1 krm malda nejlikor

Dela chilifrukten och ta bort kärnorna. Vill du ha en riktigt stark chilisås kan de vara kvar.

Värm oljan i en stor kastrull och rör ner chili och kryddor.

Låt puttra en minut under omrörning, så kommer smakerna fram mer. Var försiktig så det inte bränns.

Tillsätt krossade tomater, vatten, vinäger och salt.

Låt koka upp, sänk värmen och låt puttra i en halvtimme, tills såsen tjocknat lite.

Rör då och då, så det inte bränns i botten.

Mixa med stavmixer direkt i grytan. Smaka av om det behövs mer sälta eller syra.

Passera eventuellt den mixade såsen genom en nätsil.

Häll upp i ett litermått och fyll chilisåsen med hjälp av en tratt ner i väl rengjorda, varma flaskor eller burkar.

Skruva på locket direkt. Eftersom såsen inte innehåller socker så blir hållbarheten cirka en-två veckor i kylen.

Frys in det som blir kvar i små burkar och ta fram eftersom.

Vill du ha en mildare sås som smakar mer som ketchup, uteslut bara den finhackade chilin.

Birgitta Höglunds bästa grilltips

Spare Ribs från Grillmat LCHF Foto Mikael Eriksson

Spare Ribs från Grillmat LCHF
Foto Mikael Eriksson

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/01/25/sockerfri-chilisas/trackback/

RSS feed for comments on this post.

9 kommentarerLämna en kommentar

  1. Här kan du läsa mer på Kostrådgivarna om balsamvinäger. http://www.kostradgivarna.se/2012/08/vinager-hur-ar-det-med-kolhydraterna-dar/

  2. vad är det som gör att du använder mycket balsamvinäger, den innehåller ju socker,
    har börjat laga efter dina recept, dock utan balsamvinäger, mycket bra
    vänligen
    lena e

    • Jag tycker om syra i min mat och balsamvinäger ger en mustig smak. Med den lilla mängd blir det inte många kolhydrater. Du kan använda äppelcidervinäger eller pressad citron istället om du vill 🙂

  3. Hej!
    Nu har jag en fråga igen. Grönsaksfond? Var så säker på att jag skrivit ner ett sånt recept nån gång, men icke. Kalv, kyckling och fisk finns i långkoksboken, och räkfond har jag fått av dig tidigare, det har jag uppskrivet i min bok. Men hittar inte grönsaksfond någonstans.

    Kram Åsa

    • Det är för att jag inte har nån sån 😉 Jag använder mest bara köttfonder kokta med grönsaker, det ger den bästa smaken. Så du får leta vidare…

      • Ah ok! Men då kan man väl egentligen bara använda kalvfond istället för grönsaksfond då.

      • Ja precis. Vill du ha mer grönsakssmak så krydda med lite vegetabiliskt buljongpulver. Jag brukar använda Biofoods eller Bella Buljong.

  4. Den kommer jag göra. Dessutom bra att den går att frysa 😺

    • Ja, det är mycket som funkar ffint att spara i frysen istället för att tillsätta socker 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.