Lucka 18 – Röd coleslaw med sting

Röd coleslaw med ingefära

Rödkålssallad

½ liter finstrimlad rödkål

1 dl majonnäs

1 dl granatäppelkärnor

½ pressad citron

1-2 msk riven ingefära

Salt

Chiliflingor

Lägg den strimlade rödkålen i en bunke, krydda med salt, chili och citronsaft.

Knåda kålen en stund med fingrarna så den blir mjuk, då blir salladen saftigare och godare.

Rör ner majonnäs, ingefära och granatäppelkärnor. Smaka av om du vill ha mera sälta eller syra.

Salladen blir bara bättre om du gör den dagen innan den ska ätas, så då minskar du även stressen kring julmaten.

Vi åt den igår tillsammans med ugnsstekt, urbenat chilikryddat kycklinglår med getostsallad och smör.

Godare jullunch får man leta länge efter, även om inte den här matbilden var den vackraste jag tagit.

Hade inte tänkt fotografera maten och då lägger jag upp den lite slarvigare än vanligt… 😉

Jullunch i Alanya

 Coleslaw på rödkål

Tomten

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2015/12/18/lucka-18-rod-coleslaw-med-sting/trackback/

RSS feed for comments on this post.

5 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej. Det här var en riktigt god coleslaw. Kommer bli en favorit under hela kålsäsongen 😋.

  2. OT:
    Tror du att man får bort en del E250 om man kokar prinskorven?

    • Det borde kunna gå eftersom korvskinnet släpper igenom vätska.

      • Tack för svar. Jag hade hoppats på det.


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.