Kycklingbröst med Gräddstuvad Mangold och Purjolök

Våren i sikte

Efter första veckans ihållande regn, storm och kyla, kom fredagens klarblå himmel livet att kännas härligt igen.

Det var som en riktigt skön vårdag. Men än är det varma kläder som gäller här i Alanya, så fort man kommer i skuggan är det inte så höga temperaturer.

Det blev ett besök på den fina grönsaksmarknaden i centrum av stan.

Den färgprakt som slår emot en bland stånden med frukt, grönt och kryddor, upplevs extra vackert en klar dag på vintern.

Att få gå omkring här bland den mycket vänliga Turkiska lokalbefolkningen är bland det bästa jag vet med att vara här på långsemester på vintern.

Deras livsglädje och omtänksamhet smittar verkligen av sig, även på oss lite stela nordbor.


Vi handlade ägg, persilja, rucola, purjolök, mangold, paprika, cocktailtomater och aubergine av de lokala bönderna.

Smaken på de här äggen och grönsakerna är något alldeles extra, går inte att jämföra med det som säljs i vanliga matbutiker.

En del av mangolden och purjolöken fick bli till en krämig stuvning, med fårost och grädde.

Tillsammans med stora kycklingbröst från Altinbicak Et, blev det en riktigt god festmåltid att fira in vårens ankomst.

Stuvad Mangold

4 dl strimlad Mangold

2 dl strimlad Purjolök

3 msk Smör

2 dl Grädde

25 gr Fårost

1 msk pressad Citron

1 tsk Honung

2 msk hackad, färsk Timjan

2 msk Steksky från kycklingen

Havssalt och nymald Vitpeppar

Fräs mangold och purjolök i smöret utan att få färg. Krydda med salt och peppar och häll över grädden. Smaksätt med citron och honung.

Låt koka i 15 minuter, tills stuvningen tjocknat.

Stek under tiden Kycklingbröst i Smör, krydda med Havssalt, Paprikapulver och Chiliflingor.

Rör ner smulad fårost och timjan tillsammans med steksky i stuvningen. Låt puttra ett par minuter till.

Tranchera/skär upp brösten i sneda skivor och servera på en bädd av stuvningen. Cocktailtomater och Paprika blir gott till.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2012/01/15/kycklingbrost-med-graddstuvad-mangold-och-purjolok/trackback/

RSS feed for comments on this post.

14 kommentarerLämna en kommentar

  1. Mangold är en underskattad grönsak som man kan göra mycket gott med i köket, din underbara stuvning här i inlägget är ett bra exempel.

    Sen måste jag säga att kycklingen alltid ser helt perfekt stekt ut alltid, precis genomstekt men fortfarande saftig … jag blir så sugen när jag ser dina bilder.

    Ha det gott och hoppas ni får skön värme, säger som flertalet andra, ska bli kul att få ”följa med” på resan genom din blogg 🙂

    Kul att du fått en extra bra utrustad lägenhet denna gång med ugn och allt – vilken lyx, i dessa sammanhand.

    • Hej Veronica. Ja, mangold är en mycket mångsidig grönsak, med mer struktur och smak än spenaten. Gjorde en köttfärsgratäng idag, med mangold och aubergine, blev så gott. Recept följer så småningom, är så glad att ha en ugn, så det blir lite mer variation i matlagningen även här.
      Kycklingen blev väldigt saftig, så bilderna ljuger inte 😉 Steker så här tjocka bitar först några minuter på var sida, lägger så på lock och tar från värmen så den får stå och dra till sig på eftervärmen. Då blir den alltid perfekt.
      Ser fram emot att få ta dig och alla andra med på lite kulinariska strövtåg, nu när våren börjar visa sig från sin bättre sida. Kunde äta ute på balkongen för första gången idag 🙂

  2. Mmm, låter gott, precis som det mesta gör av det Du delar med Dig av!

    • Hej Margareta och Välkommen till mitt kök. Roligt att höra att du gillar maten som dyker upp här 🙂

  3. Åååh… Mangold… Sommar!

    (fast snön är över metern här, så än lär det dröja innan jag hittar ner till odlingsbänkarna 😉 )

    • Mig påminner den om somrarna hemma i min fjällvärld, Mamma odlade mycket mangold. Där fanns alltid gott om snö på vintern också, men så fin sommaren blev dessemellan 🙂

  4. Mmmm så gott det ser ut! Förr odlade jag lite mangold, får nog börja med det igen. Mangolden är ju både läcker och dekorativ.

    Hemma igen efter vår Cypernvistelse. Vi är jättenöjda med vår resa. tyckte mycket om Cypern, vårt boende och folket! Jag bara älskar den medelhavsmaten, speciellt lammköttet. Åt underbar kleftiko. Syndade litet också och åt moussaka….. Dessutom hade vi jättetur med vädret, ett par rejäla åskväder nattetid och litet regn men mestadels varmt och soligt. Åker gärna tillbaka igen, kanske under någon vårmånad. Vill gärna uppleva årets skiftningar vad gäller växtlighet och natur och se mer av bl a Troodosbergen.

    PS! Har just fått hem din bok, så jättefin den är! Fantastisk fin design och ljuvliga färgfoton. Känner snålvattnet rinna till bara jag skriver om boken. Har bara bläddrat litet ännu, sparar den till i slutet av nästa vecka då jag är gräsänka några dagar…… Ha det så bra.

    • Hej Ingmarie. Längtar lite till deras goda kleftiko, när jag läser din berättelse. Den Cypriotiska maten är riktigt god, särskilt på deras genuina restauranger. Klimatet är också lite behagligare än här, men annars är det Turkiet som ligger närmast mitt hjärta.
      Vad roligt att du tycker om boken, känns extra fint eftersom du själv är en sån fantastiskt duktig fotograf 🙂

  5. Såå, då var det äntligen dags igen att få vandra runt
    på marknaden, och få insupa alla vackra färger och dofter.
    En promenad utmed stranden skulle också sitta fint, därefter vill jag gå till ett ”hamam” och få bort stelheten i kroppen.

    Sedan är jag redo för underbara Alanya,
    Tack Birgitta för att du tar mig med på resan.

    • Så trevligt att ha dig med igen, Kia. Ska ta med dig på en tur längs havet nån dag, men på Hamamet får du gå själv 😉 Mår inte så bra av massage, blir tyvärr stelare och sämre av den.

  6. Det lät gott det där!! Ja, med Quornfiléer iställlet för kykling då förstås!! 😛
    Åh vad jag önskar att jag kunde vara där nere jag med!! Du är nog den bästa ”reklampelaren” Alanya kan få!! 😀

    • Det blir säkert gott det med 🙂 Känns kul att kunna få sprida den här reklamen, Alanya är värt det 🙂

  7. God fortsättning på 2012 Birgitta!
    Jag önskar dig härliga veckor i Turkiet. Det måste kännas som rena lyxen att ha tillgång till så mycket fina råvaror. Jag njuter varje vårvinterdag i Göteborg. Nu ska det bli mellan 3-7 minus nästa vecka och ev.lite snö. Det blir fint! Men det är skönt att slippa repris av förra vintern. Även om det var väldigt vackert! Men vi är inte vana vid VINTER på riktigt i Göteborg. Hälsningar Gull-Britt

    • Tack detsamma, Gull-Britt. Vi njuter av god mat och vistelse här, även om vädret visat sig från sin tjurigaste sida. Hoppas vårvintern blir fin hos dig 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.