Kycklingpaj LCHF Glutenfri och Ekologisk

Färdkost på resa

En av de stora fördelarna med att äta LCHF-kost, är att den är naturligt glutenfri.

Att den också till största möjliga del bör baseras på ekologiska produkter är också ett stort plus.

Giftfri mat är bättre för oss, djuren och naturen. Här kan Du läsa en artikel ur GöteborgsPosten, om tungmetallen kadmium som finns i stor koncentration i spannmål.

Den här pajen gjorde jag inför resan till Turkiet. Försöker alltid ha med bra mat, som dessutom är god att äta kall.

Det är ju tyvärr fortfarande lite svårt att hitta bra snabbmat med lite kolhydrater på Arlanda. Jag tror att det kommer att ljusna framöver, när vi blir fler som efterfrågar det.

Pajer är ju inget som vanligtvis förknippas med LCHF. Men nu hittade jag på ett riktigt gott recept på en pajdeg med minimalt med kolhydrater.

Det passar även fint till dem som vill undvika att få i sig mjöl med giftrester.

Jag gjorde mitt ekologiska pajskal på ett Paranötmjöl och Kokosnötmjöl som jag köper på EJ’s Hälsokost.

Där tar de in mer och mer produkter som passar lågkolhydratkost, de har märkt ett stort ökat intresse för de här produkterna senaste månaderna.

Har Du ingen bra hälsokostbutik i närheten, så kan olika bakprodukter som passar beställas från LCHFbutiken.se.

Fyllningen blev resterna från en ugnsstekt, Ekologisk Kyckling från Bosarp, som jag bjöd goda Vännerna S och G på.

Ekologiska ägg från Kretsloppshuset och Getosten Tjävre från Kullens Gårdsmejeri gjorde pajen extra näringsrik och god.

Vanlig Chèvre, Gräddädel eller en annan smakrik ost passar också fint i pajen.

Glutenfri Kycklingpaj

75 gr kallt Smör

1 dl Kokosnötmjöl

1 dl Paranötmjöl

½ dl Sesamfrön

2 msk Fiberhusk

1 Ekologiskt Ägg

2 msk Vatten

1 krm Havssalt

Skär smöret i små tärningar. Häll mjölsorterna, fiberhusk och salt i en bunke. Lägg ner smörtärningarna och knäck i ägget.

Om Du inte har de här två sorterna specialmjöl eller tycker de är för dyra, så går det att använda mald mandel istället. Uteslut då vattnet, annars blir pajdegen väldigt lös.

Blanda samman degen en minut med elvisp, tills smöret har arbetats in. Tryck ut den med handflatan i en smord pajform med löstagbar kant.

Ställ in i formen i kylen att stelna i 30 minuter, så sjunker den inte ihop under gräddningen.

Förgrädda pajskalet i 5 min på 200°.  Det blir även gott till efterrättspaj, om Du minskar på saltet och sötar lite med honung eller sukrin.

Pajfyllning

3 dl Ugnsstekt Kyckling i bitar

3 Ekologiska Ägg

1 dl Ekologisk Keso

1 dl Grädde

2 dl Riven Ost

Havssalt och nymald Vitpeppar

Fryst Sparris

Tina sparrisen i saltat vatten. Fördela kycklingen över det förgräddade pajskalet.

Rör ihop äggen med grädde, keso och den rivna osten. Smaksätt med salt och peppar.

Fördela smeten över kycklingen, lägg över den tinade sparrisen.

Grädda på 200° i ca 30 minuter, tills äggstanningen känns fast.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/10/05/kycklingpaj-lchf-glutenfri-och-ekologisk/trackback/

RSS feed for comments on this post.

10 kommentarerLämna en kommentar

  1. Vet inte var jag ska hitta paranötmjöl…Trodde EJ´s hälsokost hade postorderförsäljning men så verkar det inte vara 😦

  2. […] Kycklingpaj […]

  3. […] har jag inte använt så mycket, men här kommer ett recept på en god Kycklingpaj som jag gjorde med kokosmjöl, den blev väldigt saftig och fin och kokossmaken passade bra […]

  4. Hej!
    Jag snubblade in hit, och tycker att pajen låter jättegod! Men en fundering… (Detta kan möjligen vara en jättedum fråga, men jag är ganska ny på detta med LCHF, så jag hoppas det är ursäktat 😉 )

    Kokosmjöl och nötmjöl alt. mald mandel – blir inte det lite sött i smaken? Funkar det verkligen till matpaj? Alltså, jag litar ju på att du vet vad du gör; det var bara en spontan tanke från någon som har bakat många kokos-, nöt- och mandelkakor i sitt liv.

    • Hej Helene och Välkommen till mitt kök. Inga frågor om mat är dumma, känns bara kul om jag kan hjälpa till. Visst har kokos och mandel en liten söt arom, men det blir inte påträngande i en matpaj så här, utan ger bara en extra smakdimension 🙂

  5. Härligt att ni är framme!! Hoppas ni får det riktigt bra!!
    Ungefär samma recept på pajdeg gör jag också ibland, fast utan vatten och sesamfrö… Ska prova din variant – sesamfröna kan nog sätta extra god smak på pajen!! 😀

    • Tack, det har varit ett fint första dygn 🙂 Sesamfrön gjorde mycket gott för degen, vi njöt verkligen av det goda tuggmotståndet. Perfekt resmat 🙂

  6. Hej Birgitta,
    som tur är kommer det ju snart att finnas bra ”snabbmat” : )
    Hoppas resan gick bra!

    • Hej Lars och Välkommen till mitt kök. Resan gick fint, njutit av en varm dag och god snabbmat på balkongen i kvällssolen. Stekt kalkonbröst med halloumi, paprika och smör. Snabbmat när den är som bäst 😉


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.