Långsamstekt Kyckling i ugn med Örter och Vitlök

Enkel, långsam matlagning

Jag köpte en färsk Gårdskyckling för jag ville prova att steka den riktigt långsamt. På det sättet bevarar man mycket av köttsaften kvar i kycklingen.

Det här är ett riktigt trendigt sätt att laga mat nu, men anorna går tillbaks till stenåldern. Då grävdes maten ner i en kokgrop och täcktes över med heta stenar. Många timmar senare grävdes ett riktigt nyttigt, lättsmält kött fram.

En tillagningsmetod som passade perfekt, när man var tvungen att vara borta på jakt hela dagen. Lite som i våra dagar alltså, fast nu är det jakt på lönen istället. I dag är det istället populärt att Träna så det liknar stenåldersjakt. Allt går igen.

Vem minns inte lergrytorna som var så populära på 70-talet, de har kommit tillbaka stort. I Amerika är Crockpot riktigt hett, en elektrisk, energisnål stekgryta där man lägger i maten och den lagas under dagen. Bara att ställa direkt på bordet vid middagstid, då har maten lagat sig själv, ja nästan i alla fall.

Jag hoppas att de snart dyker upp även här. Annars kanske det är något att önska i julklapp av snälla släktingar som reser västerut.

Min ugnsstekta kyckling blev väldigt god, tillagad på långsamt vis. Jag hade torkade örter kvar sen balkongodlingen i fjol, som gav mycket smak.

Jag har gjort en blandning av Timjan, Citrontimjan, Citronverbena, Dragon och Persilja. De smakerna passar bra till fågel, fisk och griskött. Gott att ha i kalla såser också.

Jag köpte hem en flaska av Van Loveren’s Chardonnay och provade till. Jag är med i en tävling  som importören anordnar, så jag ville ju testa vinet. Mycket fruktigt och gott, med rejäl eftersmak för att vara ett vitt vin.

Hoppas Du vill gå in och rösta på mitt bidrag i Tapastävlingen, nr 17 Dragonmarinerade Kastanjechampignoner. Första dagarna låg jag i toppen, men nu har jag rasat rejält. De 6 bidragen som röstas fram före 21 maj, får åka till Huvudstaden och tävla. Vore roligt om jag blev en av dem.

Vill Du ha tips på mer mat i samma anda, så titta in i Fjällmor’s kök. Där hittar Du recept på både långkok och snabba rätter på naturliga råvaror. Fjällmor’s blogg är för mig en svalkande oas i en ibland överhettad bloggosfär.

Örtkryddad Kyckling i ugn

1 färsk Gårdskyckling ca 1,3 kg

2 msk kallpressad Olivolja

2 msk blandade, torkade Örter

2 msk Flingsalt

1 tsk Chiliflingor

3 Vitlöksklyftor

½ Ekologisk Citron

2 msk smält Smör till pensling

Skölj kycklingen in och utvändigt i kallt vatten. Ställ på högkant och låt rinna av. Värm ugnen till 125°. Mortla örter, chili och flingsalt till ett pulver.

Skär citron och vitlök i mindre bitar. Gnid in kycklingen med olivoljan. Krydda inuti och gnid sen in örtblandningen ordentligt överallt. Stoppa in vitlök och citron i fågeln och lägg på galler i en långpanna.

Ställ in långt ner i ugnen och stek i ca 3 timmar. Efter en timme tog jag ut kycklingen och penslade med smält smör. Efter en timme till samma procedur. Sista halvtimmen hällde jag 2 dl vatten i formen, så stekskyn löstes upp. Den kommer jag att använda till en sås.

Prova om fågeln är klar när det gått 2½ timme, det beror lite på hur stor Din kyckling är. Det ska inte komma ut någon rosa köttsaft när den är klar.

Täck med folie och låt vila en stund innan Du skär upp den. Eller låt kallna och ha som ett alternativ till den ofta Glutamatkryddade grillkycklingen.

Jag åt ett bröst med en Vitkålssallad när den var nygjord. Recept på salladen kommer senare.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/05/18/langsamstekt-kyckling-i-ugn-med-orter-och-vitlok/trackback/

RSS feed for comments on this post.

44 kommentarerLämna en kommentar

  1. […] inte så svårt, det tar bara lite tid i ugnen. Ikväll testar jag ett recept inspirerat av Birgitta Höglunds påskrecept, men som vanligt är jag sent ute, så jag körde lite högre värme i […]

  2. […] Örtkryddad Kyckling i ugn […]

  3. […] dl Ugnsstekt Kyckling i […]

  4. […] hade sett mitt inlägg om långlagad kyckling, där jag skrev om den grytan för nåt år […]

  5. […] dl Ugnsstekt Kyckling i […]

  6. Nu finns crock pot tillgängliga i Sverige! Distributören heter Acreto, finns än så länge att köpa hos Järnia. Läs mer på http://www.crock-pot.se.

    • Hej Per och Välkommen till mitt kök. Tack så mycket för tipset, det ska jag kolla upp, verkar vara en riktigt intressant gryta 🙂

  7. […] Ugnsstekt Kyckling […]

  8. Låter himla gott med långsam lagning av kyckling. Jag har röstat på din rätt till mästerverk 😉 Lycka till nu.

    • Hej Yasemin. Ja, den blev så god, åt den med gräddsås igår. Det känns som lite ursprungligt, när maten får ta tid på sig att bli klar. Tack för din snälla röst 🙂

  9. Hej igen Birgitta. Jag funderar på detta med lergryta. Hade en för en herrans massa år sedan men gillade aldrig resultatet. Tyckte att allt jag lagade fick en bismak av vad jag närmast kan beskriva som det som torra oglacerade lerkärl luktar. Har du varit med om det?
    Jag blir nu lite sugen att skaffa en lergryta igen … jag älskar långlagad mat.

    • Hej Janicke. Jag förstår vad du menar, lukt och smak av fuktig lera kan nog kännas ett tag när grytan är ny. Jag hade en på 70-talet, använde den bara några gånger. Hade inte förstått vitsen av att låta maten koka länge då 😉
      Sen försvann den i en flytt, men jag tänker investera i en ny framöver. Kan det vara så att bismaken försvinner när man så att säga kokat in grytan? Vi får testa och återkomma i ämnet 🙂

      • Man måste bränna av den i het ugn en timme innan man använder den första gången.

  10. Långlagat är verkligen gott! Jag lagade en karré i 8 timmar och den blev en dröm. Ska göra det med kyckling också. Har ju en dragning åt att stoppa hela pippin i kastrull för att få den goda buljongen. Ugnsstekt länge blir den ju toppen! Tar och slänger in en röst också 🙂

    Ha en bra vecka!

    • Hej Lena. Kan tänka mig att din karré blev fantastisk. Måste jag prova. Buljonger kommer som en extra bonus, när man låter maten laga sig så länge. Tack för din röst och ha det så bra du med 😉

  11. Da har jeg vært inne og stemt på deg!
    Du har en herlig blogg som jeg følger den fast.

    Kari 🙂

  12. Lycka till i tävlingen!

    • Tack, Loula. Det vore kul att få komma till final 🙂

  13. sv: tack, jag fotade den när jag besökte ulriksdals slott förra sommaren 🙂 besök det om du inte redan har gjort det 🙂

    du får ha en fortsatt bra vecka! kram

    • Hej Molly. Riktigt fin blomma med fjäril hade du fått med där i kameran. Jag får ta en tur dit nån gång. Jag är också väldigt förtjust i att fotografera blommor, kanske märks här 😉 En fin vecka till dig med 🙂

  14. Det ser otroligt gott ut, maste se till att prova pa att steka langsamt.
    Skriver snabbt upp ditt recept och ska se till att prova det:)
    Manga kramar och tack for alla underbara tips:)

    • Vad glad jag blir att mina recept sprider glädje ända nere i Italien 😉 En kram kommer tillbaks från den kalla Nord. Ja, åtminstone hos mig är det svinkallt..

  15. Helstekt kyckling är så otroligt gott och den absolut godaste såsen gör man av skyn som blir. En riktig kalasmiddag! 🙂

    • Hej Karin. Skyn står i en kastrull i kylen och ska bli en god sås till låren. Tänk gamla tiders Vårkyckling med gräddsås. Det är riktig fest 🙂

  16. Älskar att laga mat i lergryta! Det är nästan som ett mirakel. Bara stoppa ner ett och annat som man gillar. Ställa in det i ugnen och glömma den i ett par timmar. Jag upplever det aldrig som långkok. Alla har ju en stund på dagen när man ser på TV, läser bloggar, lägger barnen etc, sen är middagen till dan därpå fixad. Jag önskar att fler skulle få upp ögonen för lergrytan. En annan sak som är så bra är ju att det finns billiga köttdelar som blir till lyxmat på detta sätt! Nu ska jag rösta igen och ta en titt hos Fjällmor. Kram till dig som gör en så bra blogg

    • Du ser, vad många tillfällen det finns att låta maten bli klar av sig själv 😉 Har tänkt köpa mig en lergryta igen, kan ju vara lika bra som en Crockpot. Kram tillbaks och tack för röst och fina ord 🙂

  17. Trevlig blogg du har! och mycket god mat. Ska se mej om efter det där brödet nu 🙂

    • Hej Karin och välkommen in i mitt kök. Roligt att du tycker om min mat. Hoppas brödet faller dig i smaken också 😉

  18. Men Birgitta!

    Jösses så jag rodnar nu…

    Tack för dina vackra och varma ord!

    😀

    • Det är du värd, Fjällmor 😉

  19. Hej Birgitta! Tack för många inspirerande recept! Nu har jag en vän som har magproblem och det slog mig att du hade en ”huskur” med färska bär och olivolja som du äter varje morgon!? som fick magen att fungera perfekt. eller minns jag fel? Det är ganska länge sen du skrev om det, och jag hittar inte receptet under någon av dina receptrubriker… Kan jag få receptet?

    • Hej Marie, vad roligt att du tycker om recepten 🙂
      Du kommer ihåg alldeles rätt. Varje morgon blandar jag lingon, kanel och kallpressad olivolja. Receptet hittar du här; https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/07/15/min-morgoncocktail/
      Den fungerar väldigt bra för mig, men sen jag slutade helt med spannmål så har magen blivit ännu mycket bättre.

  20. Oj vad det där både lät och såg gott ut!! Tyvärr är man ju så stressad som småbarnsförälder att man måste laga mat som går snabbt. Tack för besöket hos mig 🙂

    • Hej Orsakullan och Välkommen hit. Förstår att det kan vara fullt upp. Men förbered den här kycklingen dagen innan. Låt den sköta sig själv medan ni gör annat. Då är den klar att ta fram ur kylen och äta kall med en god sallad nästa dag. Det går riktigt snabbt 😉
      Titta gärna in en sväng på min blogg i Dalarnas Tidning också, så får du fler tips om både snabb och långsam mat. Jag är nämligen också Dalkulla i exil 🙂

  21. Långlagat är ju helt super, både med och utan lergryta!

    • Precis, Mikkan. En långkokt gryta på spisen blir också helt underbar. Smakerna som kommer fram, går aldrig att få till vid en snabbkokt gryta.

  22. Suveränt än en gång, och så mycket information. Jag lagar mycket kyckling men den blir ofta lite torr. Det här ska jag verkligen göra. Och unna mig en gårdskyckling …
    Och tack för tipset om Fjällmor. Där ska jag bli gäst!

    • Tack än en gång, Janicke 😉 Just kyckling är så känslig för höga temperaturer och blir lätt torr. Men jag tänkte att kan de laga kyckling utomlands så den blir saftig, då måste vi också kunna det. Bara man kollar att den är genomstekt, så slipper man problem med campylobacter och annat otyg.

      Fjällmor är en riktig pärla, det är så trevligt att göra besök hos henne i fjällvärlden, via datorn. Och få sig lite kokkaffe vid vedspisen 🙂

  23. Ang. Crockpot. Det går inte att importera en sådan från USA. Fel el. Amerikanerna har 110V 60Hz i sina nät. Europa har 230V 50Hz. Crockpot finns att köpa i England.Det enda man behöver då är en adapter för elkontakten.

    • Hej Lilla Odjuret och Välkommen till mitt kök. Tack för informationen. Förstod nästan att det kan var det som det hänger upp sig på. En import från England blir ju lättare då. Men den borde ju gå att sälja här med, hoppas någon importör tar sig an den uppgiften. Så vi får grytor med Svenska kontakter 🙂

      • Tack Birgitta! Kanske ska säga något om den smaskiga maten också… Det ser så otroligt gott ut.
        Har aldrig provat att lågtemperatursteka kyckling men jag har gjort det med fläskkarré för att efterlikna ”pulled pork”.Det blir så in i bomben gott. Äter för mycket varje gång jag gör det…

        Hade faktiskt innan jag läste ditt inlägg idag funderat på att använda ugnen på låg temperatur till att eftersteka kycklingfiléer,kycklingens sämsta bit. Nu kommer jag definitivt att göra det.

      • Tack, kul att du tycker om den 😉 Pulled pork har jag aldrig hört talas om, det får jag kolla upp. Håller med dig om att brösten är det torraste och tråkigaste. Min favorit är lårbiten och vingarna, om det är en stor fågel med mycket kött på vingen förstås 🙂 Det är den dyraste delen i Turkiet, där förstår de sig på vilka bitar som är bäst.

        Nu har jag kollat upp Pulled Pork. Hittade ett bra recept och beskrivning på det Mexikanska, långkokta fläskköttet hos Lisa Förare Winbladh på taffel.se. Här kommer länk till receptet, får testlaga det framöver; http://taffel.se/recept/pulled-pork-langstekt-karre-som-i-amerikanska-sodern

  24. God morgon,Birgitta.
    Ja tänk va gott det blir när mat får ta tid.
    Toppen att du vurmar för detta och att du sprider
    det vidare i din fantastisk trevliga och fina blogg.
    Jag röstar på dig varje dag, hoppas flera gör det
    samma.
    Må riktigt gott

    Elin U Ser ut att bli en herlig dag her idag.

    • God morgon, Elin. Fantastiskt att jag har så hängivna läsare att sprida min matfilosofi till 😉 Du och alla andra som tittar förbi, gör att det blir roligt att skriva. Så jag vet att jag inte bara går omkring och ”pratar” för mig själv 🙂
      Tack för att du röstar. Glada hälsningar från ett gråkallt Östersund.


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.