Pytt i Panna på Norrlandsvis

Pytt med vilda smaker

En Pytt i Panna kan vara riktigt bra mat, om man använder ingredienser med mindre kolhydrater än i den traditionella.

Hemlagad pytt är ett suveränt sätt att ta hand om rester. Färdigstekt kött, korv, lök och nån rotsak skärs snabbt ihop och tar kort tid att steka.

Inte mycket längre tid för tillagning än den frysta på påse, men så otroligt mycket godare och nyttigare.

Huvudingrediens i min pytt blev en bit rökt renbog från Bruksvallarna’s Rökeri.

Istället för stekt ägg till pytten, hade jag några skivor kokt. Fick ett helt fat av grannen, som fått över efter en middag.

Som extra piff på min Norrlandspytt, tog jag några skivor Västerbottenssmör.

Bara att röra mjukt smör med riven Västerbottensost och krydda med lite salt och peppar.

Rulla in i smörpapper, förvara i kylen och skär skivor eftersom. Gott till både kött och fisk.

Jag hade kvar lite Inlagda Rödbetor sen i höstas. Använde då ett recept från en av mina äldre kokböcker.

Förr var lagen inte alls lika söt som i dagens köpta burkrödbetor.

De moderna inläggningarna håller sig väldigt kort tid i jämförelse. Rödbetorna blir bruna och tråkiga kort tid efter öppning av burken.

De här rödbetorna hade kvar både färg och smak, nästan ett år efter inläggningen.

Viltpytt

50 gr rökt Renbog

1 dl tärnad Morot

1 dl tärnad Palsternacka

1 liten gul Lök

3 msk Smör

Havssalt och nymald Vitpeppar

Hacka löken fint och skär köttet i lika stora tärningar som rotfrukterna. Bryn smöret lätt.

Stek först rotsakstärningarna några minuter. Rör ner löken och låt fräsa en stund.

Tillsätt rensteken, krydda och låt allt bli varmt.

Servera med Ägg, Rödbetor och Västerbottenssmör. Hackad Persilja över för smak, vitaminer och färg.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/08/09/pytt-i-panna-pa-norrlandsvis/trackback/

RSS feed for comments on this post.

10 kommentarerLämna en kommentar

  1. Tack för länken till receptet, Birgitta! Det lät ju inte direkt otäckt det heller…!! 😉

  2. På tal om inlagda rödbetor, så träffade jag en gång för länge sedan på skidsemester i Norge på inlagda rödbetor som var kryddade med kummin. Mycket gott. Du som bor nära Norge kanske vet mer om detta. Kan man t ex ta kummin i stället för kryddnejlika, eller har nejlikan en konserverande effekt?

    • Det lät väldigt intressant, Ingrid. Har inte hört talas om den varianten. Det är nog mest pepparroten som har konserverande effekt av kryddorna till det här receptet, så prova med kummin du. Hör gärna av dig hur det blev 🙂

  3. Plötsligt blev även jag lockad att äta pytt i panna 🙂

    Vacker uppläggning (som vanligt) men äta kokta ägg till var en ny tvist, hur var det?

    Västerbottenssmör är ju gott till allt så det förstår jag 🙂

    • Fint att jag kan ta tillbaka hedern åt den stackars misshandlade pytten 😉 Det är för bedrövligt hur den som säljs i butikerna är tillagad…
      Nu är hårdkokta ägg inte min favorit, men det funkade att äta till den här smakrika pytten. Men lättstekt eller löskokt ägg är att föredra, enligt min smak.

  4. Va sugen jag blev på pytt…! Det var länge sen!! Jag brukar ha bitar av sojakorv och/eller Quornbitar i min pytt – det går också bra!!
    Här kommer mitt svar på din kommentar på min blogg:
    Hej Birgitta!! Ja, med lite fantasi och inspiration kan man få ihop mycket smaskens som passar för olika kostinriktningar samtidigt! 😀


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.