Ischoklad med Körsbär och Mandel

Smaksatt Ischoklad

Idag kommer ett snabbskrivet inlägg om lite mer Julgodis, ifall Du behöver inspiration så här dagarna innan Julafton.

Ischoklad går ju att smaksätta med precis det man tycker bäst om, det behöver inte bara vara choklad och kokosfett.

Jag fick en idé efter en läsarkommmentar på min Ekologiska Ischoklad, att jag skulle testa att torka körsbär och ha som smaksättning.

Tog fram 1 dl Surkörsbär ur frysen, tinade och bröt i bitar. De fick sen ligga på tork i ugnen på 50° i fem timmar.

Lät plåten stå kvar i ugnen till nästa dag och då var de lagom sega och torra. Vill Du inte göra den proceduren, så finns torkade körsbär att köpa på Hälsokostaffär.

Det går nog lika bra med andra frukter och bär, som Plommon, Blåbär, Tranbär, Aprikoser eller något annat gott och syrligt.

Resultatet blev riktigt bra, i alla fall enligt min smak.

Ischoklad med Körsbär och Mandel

100 gr Änglamark Mörk Choklad 70%

3 msk torkade Körsbär

½ dl Saltå Kvarn Ekologisk Mandel

50 gr Biofood Ekologiskt Kokosfett utan smak

Lite, lite Havssalt

Smält chokladen i vattenbad, rör ner kokosfettet. Skär körsbären i små bitar och hacka nötterna medelgrovt.

Rör ner alltsamman, smaksätt med lite salt. Då kommer chokladsmaken fram mycket bättre.

Ös med en tesked upp i knäckformar, låt stelna i kylen. Jag tog bort formarna, så blev konfekten lite snyggare i vackert glas.

 

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/12/21/ischoklad-med-korsbar-och-mandel/trackback/

RSS feed for comments on this post.

11 kommentarerLämna en kommentar

  1. Ja, jag kan helt enkelt inte låta bli!! Det låter ju så gott att jag helt enkelt inte kan låta bli!!! 😀 Jag ÄLSKAR passionsfrukt!!! 😀

  2. Mums! Men var hittar du ekologiskt kokosfett?

    • Ja, den blev jättegod, särskilt nu när smakerna fått dra till sig några dagar 🙂
      På Hälsokostaffär köper jag mitt kokosfett.

      • Då ska jag ta mig en tur dit! Tack!
        Min farmor gjorde ischoklad på lika delar fett och blockchoklad men som vuxen har jag minskat fettat och tar samma som du gör.

      • Varsågod, Lena. Har också för mig att det var mer fett i förr, men jag tycker det blir godast med mer chokladsmak.

  3. Jag har också gjort ischoklad!! Men jag hade rostade mandelflagor i den ena sorten och mandel + lite kaffepulver i den andra! Det vart faktiskt riktigt gott! 😀
    Körsbär låter också väldigt gott – det är en av mina favoritbär!! 😀

    • Det är suveränt med ischokladsmet, att det går att röra i just sin egen favoritsmak. Gott blir det 🙂

      • Ja, och idag har jag köpt hem 2 passionsfrukter…!! Gissa vilket godis jag ska använda dem till…??? 😉
        Det ska bli såå gott!! 😀

      • Vad kul att du vill testa min Passionsfruktstryffel 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.