Coleslaw med Vitlök och Kostfilosofi

Vår Kostfilosofi

Vi kör en lite striktare variant av LCHF den här hösten. L har börjat få igång viktnedgången på egen hand i sommar, med tre varma mål om dagen.

Inte så stora måltider, men med rätt saker på tallriken. Han har lärt sig mycket av Hjänprofessor Martin Ingvar’s bok Hjärnkoll på vikten.

Martin förespråkar mat med mindre mängd kolhydrater för en bestående viktnedgång. Han sa så här i en mycket intressant intervju på TV4:

”Du kan äta allt, men inte allting hela tiden.”

”Ät mat som du blir mätt av, inte mat som du blir hungrig av. Det här gör att blodsockret ligger platt och du slipper sug mellan målen.”

”Allt detta är styrt av belöningssystemet  och känslomässiga styrfunktioner. Så problemet sitter egentligen i hjärnan.”

Mycket kloka ord som hjälpt oss en hel del på vägen.

Jag rekommenderar verkligen den här boken. Framförallt för  att få större förståelse, hur det här med maten och hjärnan hänger ihop.

Vi har också lärt oss mycket av Anna Hallén, genom att läsa hennes många, kloka blogginlägg.

Nu har vi också förkovrat oss ännu mer, via Kostgajden brevkurs, som jag fått från Anna under hösten.

Den förklarar på ett enkelt och lättfattligt sätt, hur lågkolhydratmat fungerar i praktiken.

Mycket bra material för nybörjare. Men även för oss som hållit på ett tag, finns många ögonöppnare.

Bilderna i dagens inlägg är exempel på den mat vi äter i stort sett varje dag. Vi börjar dagen i gryningen, med kaffe och lite nötter när Minaretutroparen sjunger.

Frukosten blir sen en varm måltid vid 7-8, efter morgongymnastiken.

Lunchen vid 13-14 och middagen vid 18-19. Vi håller hårt på fasta mattider, känner att vi båda mår gott av det.

Måltiderna, som nästan alltid består av varm mat, innehåller dagligen följande.

100-125 gram av Kött, Fågel eller Fisk, en del Grönsaker och så en hel del Smör, Ekologisk Majonnäs eller Kallpressad Olivolja. Till det antingen en bit Getost eller ett Ekologiskt Ägg.

Smöret är för övrigt extra fett här i Turkiet. Det håller en fetthalt på 82%, så det smälter inte lika lätt i värmen. Vi köper Pinar, det har väldigt god smak, fast det är osaltat.

Gott till Aromsmör, men minst lika gott naturellt, när det får smälta ner över maten.

Bladgrönsaker äter vi i stor mängd, precis som Turkarna. Bladpersilja, Rucola, Portlak, Dill är gott som tillbehör till det mesta.

Kallpressad Olivolja och Granatäppel eller Äppelcidervinäger på salladen. Ofta lite Pumpakärnor eller Solrosfrön till.

Fruktinslaget blir oftast en näve Granatäppelkärnor till maten.

Eller några klyftor stekt Äpple. Eller pressad Citron på salladen. Eller några skivor Mandarin som garnering.

Sötsuget är som bortblåst hos oss båda, så det blir inte alls lika mycket frukt som förut. Godis och bakelser var länge sen vi åt nu, L har lyckats hålla sig ifrån det i flera månader.

Han som var stamkund på Pressbyrån och älskade deras kanelbullar till kaffet. Nu går han på riktiga kaféer och tar en Espresso istället och njuter av gott kaffe, i riktig kopp.

Men vi skulle inte kunna tänka oss att sluta med frukt helt och hållet. Vi har bara inte samma sug efter det som förr.

Maten gör oss helt enkelt så mätta, att det inte skapas något sug mellan måltiderna efter något sött.

Grädden har vi också dragit ner på, från ett par, tre deciliter per dag i mat och kaffe, till några deciliter i såser då och då.

Som mellanmål om vi gått långt, brukar vi ta en kopp kaffe med lite nötter och getost. Det är riktigt gott. Eller ett glas Ayran, i skuggan på någon uteservering.

För att promenera mycket varje dag, är en stor del i vår nya livsfilosofi. Vi traskar minst två timmar per dag, uppdelat på flera tillfällen.

Det kan kännas lite motigt innan man kommit iväg ibland. Men har man väl börjat gå, så är det en njutning för kroppen.

Den här förändringen har gjort att L gått ner i vikt och midjemått riktigt ordentligt sen i somras.

Jag har stått still ett längre tag, men nu börjar byxorna sitta lösare även här.

Är annars rätt nöjd med min vikt nu, men försöker bygga om en del av det kvarvarande fettet till muskler.

Det här blev ett långt inlägg om vår nya matfilosofi. Förändringen vid en kostomläggning sker inte över en natt, utan det är en process som tar tid.

Viktnedgången kan ta tid, men det har ju å andra sidan ofta tagit många år att bygga upp den också, så därför behöver man inte ha så bråttom.

Det främsta skälet för oss båda att äta så här, är att hälsan blivit så mycket bättre. Orken, blodtrycket, lederna, magen, sömnen. Ja, det mesta upplever vi förbättringar av.

Det här är en långsiktig livsstilsförändring, som både jag och L trivs med och kommer att fortsätta leva efter, så länge vi lever.

Vi lever med en kostmodell som senare tids forskning visat, att vi alla kan få ett friskare och längre liv av.

Vitkål har vi ätit på längden och tvären sen vi kom ner till Alanya. Den är väldigt god just nu och kryllar av nyttigheter.

En billig grönsak med lite kolhydrater, som också gör att den mättar längre.

Coleslaw

5 dl strimlad Vitkål

1 dl Ekologisk Majonnäs

½ dl Grädde

2 rivna Vitlöksklyftor

1 tsk osötad Senap

Havssalt och nymald Vitpeppar

Lägg kålen i en bunke, krama den med fingrarna så den blir mjuk.

Rör ner de övriga ingredienserna och låt salladen stå i kylen en stund. Den håller sig sen i flera dagar i kylen.

 

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/10/29/coleslaw-med-vitlok-och-kostfilosofi/trackback/

RSS feed for comments on this post.

29 kommentarerLämna en kommentar

  1. Et veldig bra innlegg, og spesielt bra med linken til tv-reportarsjer om boken ”Hjärnkoll på vikten”. Det ga en interessant innfallsvinkel, og boken skal garantert kjøpes:)Det er så mye bra fakta knyttet til dette kostholdet, og det bare øker på. Morsomt å lære så mye nytt.

    • Tack Elisabeth och Välkommen in i mitt kök. Martin Ingvar har blivit vår stora idol inom det här med lågkolhydratmat. Där finns otroligt mycket kunskap att hämta. Kul att du tyckte om vår kostfilosofi också 🙂

  2. Ett verkligen inspirerande inlägg, även om det leder till ”lite” dåligt samvete (även om vi misstänker att så inte är fallet:))
    Vi var så himla duktiga för några år sedan och åt enligt GI-metoden (när den var ny) ett helt år. Det gav verkligen resultat, inte för att vi behövde gå ner i vikt någon av oss, men vi kände att vi ville prova vad det gjorde för välmåendet. Precis som du skriver så la sötsuget snabbt av, man var verkligen inte alls sugen även om vi tillät oss lördagsgodis. Att vi sen gick ner lite i vikt gjorde ju ingenting.
    Men så kom sommaren och då trillade vi tillbaka till gamla vanor och det gick snabbt! Nu försöker vi igen, men denna gången att hitta en gyllene medelväg, mest för hälsans skull men oxå för att vi vet hur svårt det blir med åren att hålla vikten. Då är det så himla härligt att läsa dessa inlägg hos dej för att få idéer, inspiration och framför allt en spark där bak!

    • Vi satt just med morgonkaffet i soluppgången och pratade om alla försök vi gjort genom åren, för att dels må bra och för att tappa i vikt. Vi började med Atkins för 7 år sen. För mycket kött blev det. Sen GI, men det funkade inte så bra, bytte ju bara vanligt bröd och pasta mot fullkornsvarianten.
      Den ”metod” vi lever efter nu, är ett hopkok av alla försök, till något som passar oss. En del skulle inte kalla det för LCHF, eftersom vi äter så mycket grönt. Men allt är en tolkningsfråga.
      Att vi hittat tillbaka till den i stort sett helt naturliga, oprocessade maten, är det som känns bäst. Att inte gå på all reklam och marknadsföring av matfabrikerna, utan att välja rena råvaror, kryddade med de enklaste av kryddor som salt och peppar och smaker framlockade av smör. Det kommer man långt på 🙂

  3. Har faktist inte haft någon lust att kommentera det här inlägget egentligen. Jag är så avundsjuk att jag får ont i magen! Tittar ut genom fönstret och ser grått, kallt regn och sedan rullar jag webbläsarfönstret och ser dina underbara bilder och läser så ögonen nästan trillar ur skallen!
    Här kunde jag sagt; tack så jävla mycket och tänk inte på oss! (Första svordomen i bloggen? Hm! F’låt ;)) Men jag säger; ha en fortsatt underbar tid där! Du är väl värd varenda njutstund! 😀

    • Jag skickar härmed en stor bukett nyutslagen Mimosa till dig, som vågade säga det alla säkert tänker. Att jag är en riktig jäkla typ som får ha det så här bra. (Svordom 2)
      Hoppas jag kan inspirera er att välja ett sånt här liv, när ni får möjlighet. Det är det verkligen värt.
      Jag lovar, vi ska njuta varje minut 🙂 Tänker på er lite då och då, skulle inte vilja byta det här mot Svinnovember i Sverige.
      Stor kram till tröst mot det gråmulna vädret.

      • Raring! Sätter dem genast i en vacker vas!
        Ja tack, vill gärna välja den delen av ditt liv! Jag och min sambo pratar faktiskt om just det att göra som ni gör. Vi får se hur det blir och i så fall när. Önskedrömmar är bra för de får livet ljusare, Man har något att se fram emot!
        Stor karm!

      • Visst doftar de gott? Hittade ett träd med alldeles nyutslagna häromdagen, kommer en bild snart.
        Bra att ni har drömmar, sen är det bara att förverkliga dem vid rätt tillfälle.
        Jag ångrar inte en sekund det här valet 🙂

  4. Så trevligt att ni är i Alanya. Skulle gärna vara där jag med nu :)…Intresannt att läsa p, era kostvanor och kul att det visar resultat för er. Coleslaw är himla gott.

    • Hej Yasemin. Ja, det är verkligen skönt att vara här igen. För att njuta av det sköna höstklimatet, all god mat och vänliga människor. Vi trivs 🙂

  5. Jättebra inlägg och fantastiska inspirerande maträtter och bilder:-)!

    • Tack Veronica 🙂 Jag får säga detsamma om dina inlägg, dem läser vi med stor behållning också.

  6. Hej där nere i solen!
    Dina bilder är om möjligt ännu finare i det turkiska solskenet.
    Så kul att nu nämner Ayran. En het sommardag för några år sedan vacklade jag halvt medvetslös av törst in på ett kebabställe på Kungsgatan i Stockholm, skulle aldrig ha gått dit annars men jag måste ha nåt att dricka. De enda de hade utom saft och cola var Ayran som jag inte visst nåt om – men mums!! Sen dess är den en favorit på sommaren!

    Nu har jag också köpt Annas brevkurs och är taggad till tusen. Vill äntligen hitta balansen och gå ner i vikt.

    Ha det gott!

    • Hej Janicke. Tack 🙂 Det är ett väldigt fint ljus här nere, morgnar och kvällar. På dagen lite för stark sol för att få till bra bilder.
      Jag upptäckte också Ayran i Stockholm, när jag var 13 och hälsade på min syster. Kebab var något otroligt exklusivt, för en som kommer från storskogen 😉
      Så det blev ofta sån till lunch i Hötorgshallen, när jag utforskade Huvudstaden, medan hon jobbade. Den, vita, salta drycken till blev en favorit, som bestått sen dess.

  7. Du är en inspiration, Birgitta!! Härligt att läsa om er och titta på de fina bilderna!! Länkarna ska jag gå in på lite senare, för nu ska jag in till stan och handla!!
    KRAM!!! 😀

    • Tack, Anneli. Det känns så skoj att kunna dela med oss av de här erfarenheterna, vi har ju testat en massa olika sorters mathållning genom åren. Och det är det här som har funkat allra bäst 🙂 Kram tillbaks.

  8. Låter så härligt när du berättar, ska i alla fall testa din coleslow enär jag har ett kålhuvud från ås trädgård i kylen.
    Vad ska man äta när man inte tål nötter?

    • Tack, Eva. Kul att veta att jag delar mina funderingar med så många 🙂
      Du kan ju äta pumpakärnor och solrosfrön istället för nötter, de innehåller också mängder av nyttigheter. Rostar man dem blir de ännu godare.

  9. Kära moster, härliga bilder så långt ögat ser och god mat också, har också alltid i vitlök i cole slaw, passar utmärkt till tycker jag! Hoppas ni njuter! Hälsa L. Kramar från oss alla 3.

    • Tack, kära Systerdotter 🙂 Vi har det verkligen härligt här nere, särskilt nu när jag börjat friskna till igen. Jag har börjat använda vitlök mer också, det är ju bra mot alla ondskefulla bacillusker. Och förstås väldigt gott.
      Hoppas ni har det bra också och att det går fint för lilla Alicia.
      Kram till er alla från Gammelmoster och L.

  10. Grattis till er båda, vad duktig ni är som kämpar på med kost och motion, jag hejar på er 🙂

    Vet av egen erfarenhet att det minsann inte är lätt alla dagar att sparka igång sig och komma sig ut på promenad, men precis som du säger så är det så skönt och välgörande när man väl är ute.

    Mina leder brukar ”bråka” med mig som mest om jag går ut direkt på morgonen men efter ca. 15 minuter brukar kroppen värmt upp sig och då är det bara skönt att vara ute i friska luften 🙂

    • Vi tackar och bockar 🙂 Det är mycket lättare allting, när vi är två som hjälper varann, peppar till både mer motion och bättre mat.
      Var på en föreläsning för nåt år sen, en läkare berättade att det tar ungefär 15-20 minuter på en promenad, innan endorfinerna kommit igång. Den effekten kan sen sitta i flera timmar efter en promenad. Något jag märkte mycket av tidigare, när jag hade problem med värk.
      Så de som säger att det är onödigt med motion, håller jag definitivt inte med 🙂

      • Okej! Då går jag i 25 minuter då! Lätt att hoppa över promenaden när man känner att man inte klarar av att gå 10 000 steg.

      • 25 minuter är perfekt 😉 Sen orkar man mer och mer efter några veckor. Det här med 10000 steg, har jag alltid tyckt låter jobbigt, men om man delar upp promenaderna på fler tillfällen per dag, så blir det lätt ännu fler steg. Och då sliter det inte så mycket på lederna heller. Lycka till 🙂

  11. Gott att läsa om en matfilosofi som är till det goda
    för människors liv och hälsa.
    Fina bilder. Ja vitkål er båda nyttig, billig och
    god. Kann varieras på alla de sätt.

    Hoppas snuvan nu är helt borta.
    ”GOD TUR”

    Elin U

    • Tack, nu är jag nästan frisk igen. Men fick ju lite extra tid inne de här dagarna, så jag hann klura lite på det här med vår filosofi. Inget ont som inte har något gott med sig.
      Det roliga är att den här gången har jag haft stor hjälp av L och hans tankar kring maten också. Härligt när man drar åt samma håll 🙂

  12. Vilka fina bilder!!
    Kram.

    • Tack, Syster. Det var ju en bra kamera jag fick av er i födelsedagspresent i fjol 🙂

  13. Så flinke dere er!!! Jeg kjenner jeg må kutte ned på kaffe og grädde. Heller nyte et par gode istedenfor 10 kopper på en dag. Vekten står stille, men jeg stortrives med LCHF-kosten så de siste 10 kg forsvinner etterhvert. Jeg må bli flinkere med mosjonen. Skal begynne å gå for jeg liker ikke å løpe.

    Kjempe fint innlegg! Håper dere får en super helg!


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.