Utflykt till Stora Envättern’s Naturreservat

Vårt nya Smultronställe

Under förra veckans Sörmlandstripp, hittade vi en ny favorit. Stora Envättern, en sjö som ligger i en orörd skog, mitt i ett naturreservat.

Fantastiskt att hitta sådan natur, bara några mil från Stockholm. Lugnt och fridfullt, fast Sörmlandsleden passerar förbi sjön.

Kanske Kungsleden och andra vandringsleder i norr är mer kända för storstadsborna, än deras egen Sörmlandsled?

Väl markerade stigar genom vacker natur, ligger bara en timmes resa med pendeltåg bort från storstan. Ta en tur längs den här fina leden nån ledig dag om Du bor i närheten. Eller lägg in en dagstur på semesterresan och andas frisk skogsluft.

Vi hade som oftast med oss en Picknick, den här dagen en god sallad. Blåbär fick bli en fräsch avslutning. De började mogna här och där, men var rätt små och syrliga av torkan.

I ett Naturreservat är det förstås Ekologiskt som gäller, hade nästan bara KRAVmärkta varor i vår sallad. På det sättet blir picknickmaten både nyttigare och godare.

Här hemma i Jämtland blir det nog ett fint bärår, det är varannandagsväder. +27 igår, några timmar senare +12. Nu har jag ett stort skådespel med skyfall och åska utanför fönstret.

Föränderligt väder den här sommaren, hoppas ni får svalare söderut och att vi får mer värme hit upp.

Vitkålssallad med Varmrökt Sidfläsk och Ost

½ liter finstrimlad Ekologisk Vitkål

1 dl Aioli från Gourmetservice

1 dl Ekologisk Crème Fraiche

1 msk Druvan’s Ekologisk Skånsk Senap

1-2 tsk vit Ekologisk Balsamvinäger från Saltå Kvarn

Havssalt och Svartpeppar

150 gr Varmrökt Sidfläsk från Coop

100 gr Änglamark Ekologisk mild Ost

10-15 Ekologiska Cocktailtomater

Riv vitkålen fint med osthyvel i en bunke. Rör ner aioli och crème fraiche. Smaksätt med senap, vinäger, salt och peppar. Häll över i en tät burk.

Skär fläsk och ost i strimlor, lägg ovanpå salladen tillsammans med cocktailtomater.

Ta med två gafflar, en flaska vatten, en flaska kallt kaffe med grädde, en kär Vän och ge Er så ut på en skogstur.

Vi hittade en alldeles egen badklippa, med bara storskog runtom. Ja, lite sällskap av ett femtiotal smågrodor hade vi förstås.

Notblomster

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/07/13/utflykt-till-stora-envatterns-naturreservat/trackback/

RSS feed for comments on this post.

12 kommentarerLämna en kommentar

  1. Om du vill hitta mateni Sörmlandoch se vad som händer på området kan du gå in på http://www.matkluster.se! Sidan heter Maten i Sörmland. Kommentera gärna!
    Bie Seipel, redaktör

    • Hej Bie och Välkommen hit. Tack för din länk, blir intressant att läsa både för mig och säkert många läsare,
      som vill hitta till det goda i Sörmland 🙂

  2. Imorgon blir det vitkålssallad med varmrökt sidfläsk
    och ost som skal avnjutas på ångbåtsresa från
    Södertälje till Drottninghol, där vi ska titta
    på blomsterutställning på Kina Slott,och njuta av
    den vakra Slottsparken. Vi brukar göra denna herliga
    resa en gång varje sommar. Båtresan tar ung.fyra tim.

    -ska bli herligt att få vara på sjön i denna värmen.

    Hoppas du oxå får en herlig dag imorron.

    Må gott.
    Elin U

    • Vilken härlig båtresa, ha en riktigt fin dag. Roligt att min sallad får följa med 😉
      Här ska njutas i solstolen i morgon, den har inte blivit så välanvänd än i sommar.
      Njut av alla vackra blommor åt mig 🙂

  3. Har du fått värmen jag blåste till dig. Kinderna
    såg ut som ballonger.

    Varma hälsningar
    Elin U

    • Kände en liten pust, när jag var ute i skogen 😉 Men den stora ska komma i morgon har http://www.yr.no också lovat.
      Tack för din hjälp, Elin 🙂

  4. Hej Birgitta. Herliga bilder och toppen herlig mat
    att ta med sig ut i vackra Sörmland. Kul att få
    veta namnet på blomman som jag oxå har undrat och
    förundrats över.Idag hoppas jag att vi kann få det
    något svalare, värmen börjar verkligen ta på.
    Ha en skön dag.

    Elin U

    • Hej Elin. Du får ta en sväng till den fina sjön nån dag, du som bor i närheten.
      Den var så vacker, blomman, i all sin oansenlighet. Aldrig sett den förr, så jag kunde inte hitta namnet själv. Roligt att jag har så hjälpsamma och snälla läsare 😉
      Jag hoppas på lite värme hit, bara 13 nu på morgonen. Skicka upp lite 🙂

  5. Mycket fina bilder Birgitta! Det låter som en toppendag.

    Det där ser ju ut att vara perfekt mat att ha med sig ut i naturen. Jag har haft det lite knökigt med aptiten idag pga värmen men det där skulle definitivt slinka ner utan problem!

    • Tack, Forgman, vi hade en härlig dag. Blåsigt, så värme och mygg höll sig på en lagom nivå. Du såg ut att ha det fint i Hälsingland också. Den Svenska naturen är fantastiskt vacker.
      Matiga sallader är nog det bästa att ta till i värmen. Den här mättar väldigt bra också, till skillnad mot en färdigköpt salladsburk 🙂

  6. Notblomster skulle jag tro.

    • Tack, Lilla Anna. Det ska jag kolla upp 🙂

      Nu är det kollat och namnet inlagt, suveränt att få så snabb hjälp 🙂
      Lobelia dortmanna på Latin, tyckte väl den var misstänkt lik en vanlig Lobelia. Mycket fin där den svajade i strandkanten. Har aldrig sett här uppe i Jämtland, men den kanske finns här med?


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.