Picknick vid Marvikarna

Sörmlandsvecka

Nu har jag kommit hem till Jämtland igen, har haft en riktigt härlig semester i försommarvärmen.

En tur till Krampan vid Marvikarna blir det vid varje Sörmlandsbesök. Lugnare inledning på en semestervecka kan jag knappt tänka mig.

En riktigt varm och ganska solig dag blev det utflykt till sjön, vi fick sällskap bara av några Kanadagäss.

Vi stannar alltid till vid Koski’s Livs i Laxne och handlar vår picknick. Det är en liten lanthandel som har mycket smått och gott som passar en lunch i det fria.

Såna här små landsbygdsbutiker måste vi hjälpas åt att gynna, så de klarar konkurrensen från stora köpcentrum. Det är likadant i hela Sverige, de små butikerna kämpar för sin överlevnad.

Den här gången blev det Ekologisk Brie, kallrökt Lax och en ask Cocktailtomater. En flaska vatten till, så hade vi allt till en god och enkel lunch.

Jag brukar ha korg, tallrikar, bestick och glas med på mina utflykter. Men det fungerar riktigt bra utan, när lusten till en måltid i det fria ramlar över en.

En liten universalkniv var allt vi hade med. Uppläggningsfat blev foliepapperet från osten. En gammal träbänk fick fungera både som bord och sittplats. Utsikten kunde inte varit vackrare.

Mer från min resa kommer de närmaste dagarna, med en del enkla recept för stuglivet och tips på fina platser att besöka runt Sörmland.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/06/03/picknick-vid-marvikarna/trackback/

RSS feed for comments on this post.

18 kommentarerLämna en kommentar

  1. Marvikarna är även för oss en sommarfavorit. Kära mannen brukar fiska i sjörna omkring o jag är med som sällskap o njuuuter 🙂

    • Hej Dubbelörnen. Vilket vackert sjösystem det är. Ja, hela Sörmland är en verklig pärla. Vi har farit runt en hel del 😉

  2. Nej men gud vilka sötnosar på sista bilden! Jag är lite små skraj mot fåglar men just ank- och svanungar är så jäkla söta 🙂 Titta på fjädrarna (fjunet) bara!

    • Hej Lina. Visst är de alldeles bedårande. Såg en mamma Skäggdopping med 18 ungar en kväll. De var också jättesöta. Fin tid i naturen nu. Lycka till på din fortsatta viktresa 😉

  3. Välkommen hem Birgitta 🙂

    • Tack Veronica. Det värmer med en sån hälsning i vårkylan 😉

  4. Ahh vad mysigt det ser ut att vara!
    Ha en underbar helg:)

    • Hej Nena. Det var en riktigt härlig dag. Skönt med lite sommarvärme 🙂 Ha en riktigt bra helg, du med.

  5. Hej! Ja så kan det bli när man inte läser ordentligt.
    Ha en trevlig helg!

    • Jag skrev nog lite luddigt också 😉 Ha det så bra du med.

  6. Hej Birgitta!
    Härligt att läsa din blogg.Tyckte mig se att du jobbat på Stadshotellet i Karlstad.Min mor jobbade där i många år som husfru på våningarna. Det var under Stenholms tid.Du kanske känner min mor som heter Inger Kinell.
    Hälsningar Maud

    • Hej Maud. Nej, det blev nog missuppfattat, där har jag aldrig jobbat. Jag skrev bara om Stadshotellet i Karlstad att Biff Greta kommer därifrån. Roligt att du gillar min blogg 🙂

  7. Tack Birgitta för vackra (och mumsiga) bilder.

    Ha det gott!

    • Tack själv, Sökaren 🙂

  8. Välkommen hem Birgitta.
    Det gleder mig att din vecka i Sörmland blev lyckat
    på många vis. Vilka herliga bilder (som vanligt.)Tack för att du delar med dig.

    Må så gott.
    Elin U

    • Tack, Elin. Ja nu får jag njuta mig tillbaks i minnet ett tag. Här är +5 och mul, regnet hänger i luften…

  9. Vad mysigt! Underbara bilder! Ha det jätte bra! Kram Daniella – BakeCake

    • Tack, Daniella. Det var verkligen en härlig dag 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.