Köttfärssoppa från Kreta

Dagens soppa

Idag får du recept på en variant av den populära gulaschsoppan, något att värma sig med i höstrusket som jag förstått råder därhemma.

Mamma gjorde en god soppa med vitkål när jag var liten som hette Regn & Rusk-soppa, min soppa har fått inspiration från medelhavsmaten.

Här på Kreta är det en väldigt varm oktober, så det har blivit en hel del sol och bad senaste veckan.

Jag och goda vännen Mona är här 10 dagar den här gången för att rekognoscera mer inför kommande hälsoresor, vi har knutit många värdefulla kontakter så vi hoppas få till en bra resa nästa år.

Makrigialos är en liten by, så här års väldigt lugn, så det passar oss riktigt bra. Vi har tänkt att vår resa ska få även den mest stressade att gå ner i varv, den här platsen är därför idealisk.

Vi njuter inte bara av vädret och lugnet, den traditionella maten här är av riktigt hög klass.

Här får du ett recept på en soppa fylld av grekiska smaker så du får ta del av lite av allt det goda vi upplever.

Kålsoppa med köttfärs 2-3 port

250 gr nötfärs

½ liter strimlad vitkål

3 tomater

1 röd spetspaprika

1 röd lök

1 vitlöksklyfta

3 msk smör

2 tsk paprikapulver

1 tsk timjan

1 tsk oregano

1 tsk krossade korianderfrön

3 dl vatten

1 msk ekologiskt buljongpulver

2 msk ketchup

1 tsk balsamvinäger

Salt och peppar

Hacka lök, paprika och tomater i små bitar. Riv vitlöken fint. Bryn smöret lätt och rör ner vitkål och paprika. Fräs i några minuter, tills kålen mjuknar.

Rör ner lök och köttfärs och bryn en stund till, rör så att färsen sönderdelas. Strö över paprikapulvret och låt det fräsa med.

Blanda ner övriga kryddor och häll sen över all vätska och buljong. Koka upp och låt puttra på svag värme i en timme.

Smaka av om det behövs mer kryddor. Servera med en klick grekisk yoghurt eller smetana.

Som du säkert förstått så är jag väldigt förtjust i långkok, det kretensiska köket innehåller många varianter på det temat.

Här några bilder från Makrigialos och en del av de rätter jag testat den senaste veckan på olika restauranger.

Promenad till Aspros Potamos

Promenad till Aspros Potamos

Fetaostgratinerad köttgryta på Gabbiano, Makrigialos

Fetaostgratinerad köttgryta på Gabbiano, Makrigialos

Retsina och syrade grönsaker på Dragon's Cave

Retsina och syrade grönsaker på Dragon’s Cave

Aubergine med fetaost och tzatziki på Dragon's Cave

Aubergine med fetaost och tzatziki på Dragon’s Cave

Lamm Kleftiko på Votsalo

Lamm Kleftiko på Votsalo

Aspros Potamos-dalen

Aspros Potamos-dalen

Makrigialos i solnedgång

Makrigialos i solnedgång

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2014/10/16/kottfarssoppa-fran-kreta/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. Vill tacka för all inspiration som jag fått genom genom din blogg och dina kokböcker. Det är snart ett år sedan som jag lade om kosten och valde bort socker och gluten och det mesta av kolhydrater. Jag följer din blogg dagligen och det är en fröjd att laga den ”nya” och goda maten. Är en normalviktig och normalfrisk pensionär som försöker inspirera mina barn och barnbarn till sundare matvanor. Sen så blir jag extra glad över glimtar från Jämtland där även jag har en del av mina rötter…

    • Tack, vad glad jag blir att höra att du inspireras av min mat och bilder 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.