Kycklinglevergryta med Chiligrädde

Kycklinglever med sting

Det är tyvärr alltför sällan som det serveras lever i mitt kök, men här kommer ett mycket lättlagat och gott recept.

Våra förfäder åt mycket inälvsmat, men idag är det många som glömt bort denna både billiga och nyttiga mat.

Lever innehåller mycket D-vitamin, något som är viktigt att få i sig nu under de solfattiga vintermånaderna.

I somras gjorde jag en god Tapasrätt på kalvlever, marinerad över natten med citron och chili.

Använde samma marinad till den här rätten som sen fick puttra en stund i grädde.

För Dig som har lite svårt för leversmak är det här något att testa, kryddningen ger verkligen sting åt levern.

Här hittar Du mitt recept på Kycklingleverpaté som är ett bra hemlagat alternativ till leverpastej.

Gräddstuvad Kycklinglever

400 gr Kycklinglever

½ pressad Citron

1 msk Oregano

1 tsk Chiliflingor

Havssalt

2 msk Smör

1 dl tärnad Zucchini

½ röd Paprika

4 Cocktailtomater

2 dl Grädde

½ tsk Balsamvinäger

Skölj av kycklinglevern och krydda med salt, chili och oregano runt om. Pressa över citron.

Täck över och låt stå i kyl och marinera över natten.

Bryn smöret och stek leverbitarna på medelvärme, några minuter på var sida. Ta upp och lägg över i en gryta.

Skär paprikan i små strimlor och stek tillsammans med zucchinin. Krydda med lite salt. Blanda ner de klyftade tomaterna.

Häll grönsakerna över levern, slå på grädde och balsamvinäger och koka upp. Låt puttra några minuter på svag värme.

Servera med Rucola, Bladpersilja och Gurka.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2012/01/29/kycklinglever-med-chiligradde/trackback/

RSS feed for comments on this post.

9 kommentarerLämna en kommentar

  1. Det här med lever får mej att tänka på ett recept jag hade för flera år sen. Tror det hette ”Falsk Tornedo” och jag tror det fanns i en äldre Vår Kokbok. Som jag minns det la man leverpastej mellan köttfärsbiffar och virade bacon runt om. Det var väldigt gott faktiskt och barnen tyckte mycket om det. Vet du något om ”Falsk Tornedo” Birgitta? Som jag minns det måste det vara en bra LCHF rätt. Åsa

  2. […] Kycklinglevergryta med Chiligrädde « Birgitta Höglund´s Mat […]

  3. Kycklinglever är sååååå gott, och billigt!

  4. Den här ska jag pröva så snart som möjligt. Har lagat ”Tapasvarianten# tidigare med kalvlever och den blev väldigt god. Har lite svårt för större mängd lever så jag frös ner lite av den och åt några bitar per dag som ett slags kosttillskott. Kändes väldigt nyttigt och gott.

    • Tror nog du kommer att gilla den här då, kycklinglevern har betydligt mildare leversmak. Tack för tipset om att ta några leverbitar som kosttillskott, det låter inte dumt 🙂

  5. Å, jag gillar lever! Såg därför gott ut! Och vilka härliga grönsaksbilder! Sedan jag började prova lchf har jag ätit mycket mer grönsaker än normalt…kan ibland t om längta efter grönsaker; gjorde jag aldrig förr!
    Mycket goda recept har du, tack, tack! Och jag tror att fröknäcket jag hittat hos 56kg härstammar från dig. Det är jättegott!

    • Hej Monkan och Välkommen till mitt kök. Roligt att höra att du tycker om min mat och bilder. Förr åt jag lite tomat och lök på sin höjd, till min pastasås. Numer äter jag i stort sett alla grönsaker och njuter för fullt. Fröknäcket kommer mycket riktigt från mitt kök, det är så gott att ha nåt att lägga pålägget på 😉


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.