Jordgubbar med Kaymak som förkylningsmedicin

Jordgubbs- och förkylningssäsong

Senaste veckan har inte gått i friskhetens tecken här i Alanya. Vi blev båda drabbade av förkylning efter första veckans regn och rusk.

Min tog dessutom en vändning i ännu värre symptom, med andningsbesvär, stopp i bihålor, hosta och örvärk. Till det en hals som gjorde så ont så det knappt gick att svälja.

Förr var det här vanligt varje år för mig på vinterresorna till Turkiet, men nu var det flera år sen jag var så här sjuk.

Tack vare ordentligt med bra LCHF-mat och mycket vitaminrika grönsaker, så brukar jag sällan drabbas av mina bihålebesvär numer.

Nu var det alltså dags igen, men blev inte sängliggande med feber den här gången.

Har kunnat vara uppe och även haft tämligen god aptit. Tillsammans med en kur antibiotika, så har det mesta nu gått över.

Gillar inte att ta mediciner i vanliga fall, men när de här illvilliga bakterierna anfaller, så är det bara att försöka bota eländet, innan det blir värre.

Gick med en hemsk bihåleinflammation i 6 veckor en vinter för 8 år sen, det vill jag inte vara med om igen.

Glass är som de flesta vet lindrande vid halsont, upptäckte att Kaymak hade samma effekt.

Det är en traditionell tjock, hopkokt gräddprodukt med en fetthalt på 60%, som är väldigt populär på det Turkiska frukostbordet.

Tillsammans med säsongens första jordgubbar och lite vaniljpuver, blir det också godare än glass.

Klarar inte av den köpta glassen längre, den är oftast alldeles för söt om man inte gör den själv.

Jag sötar oftast mina desserter med honung, det är det mest naturliga valet för mig.

Men är Du sockerberoende eller vill ha ner kolhydraterna ännu mer av andra orsaker, så byt ut honungen mot samma mängd Sukrin eller några korn Stevia.

Här kan Du läsa ett intressant inlägg om sötning, desserter och bakverk inom LCHF hos Anna Hallén.

Nedan följer ett recept på Vaniljpannacotta, som är det som mest liknar Kaymak i smak och konsistens.

Vaniljpannacotta

2 dl Grädde

1 blad Gelatin

1-2 tsk Honung

½ krm Äkta Vaniljpulver

Hallonsås

2 dl Hallon

1 tsk Citronsaft

ev 1 tsk Honung

Koka upp hallonen med citron. Mixa och passera genom nätsil, söta ev med honung och kyl ner.

Såsen har ganska kort hållbarhet men fungerar fint att frysa in till nästa gång det vankas dessert.

Blötlägg gelatinet i kallt vatten, minst fem minuter. Koka upp grädden. Ta från spisen och rör ner det nu mjuka bladet. Vispa i vaniljpulver och den sorts sötning Du föredrar.

Smaka av så Du får en bra balans i sötma och vaniljsmak. Häll upp i portionsformar och kyl några timmar.

Doppa formen i varmt vatten och lägg upp på en spegel av hallonsås.

Rör ut lite Yoghurt med Grädde. Lägg några droppar på rad och dra med en tandpetare så blir det hjärtan. Garnera med några fina hallon.

Nedan följer några bilder från gårdagens promenad längs Kleopatrastranden, där det var höga vågor efter senaste dagarnas oväder.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2012/01/23/jordgubbar-med-kaymak-som-forkylningsmedicin/trackback/

RSS feed for comments on this post.

8 kommentarerLämna en kommentar

  1. Nu ville jag nästan bli lite sjuk sâ att jag kan äta din medicin också! 😉
    Vad gott med kajmak till jordgubbar.
    Åt det för någon månad sen till smörstekt äpple.

    • Ja, sån här medicin är betydligt godare än Apotekets 🙂 Kan tänka mig att det blir gott till ljumma äpplen, måste testas framöver.

  2. Oh va gott det låter!! Men vad spelar hallonsåsens hållbarhet för roll?? Den lär ju bli uppäten på en gång!! 😛 😉 Hi hi hi…!
    Tack för de fina bilderna också!!
    Skönt att höra att du är så mycket bättre!! Ha det så bra nu fortsättningsvis! 😀

    • Ja, den är ju förstås försvinnande god 😉 Roligt att du uppskattar mina Turkiska bilder. Kommer fler så småningom 🙂

  3. Krya på dig. Jordgubbarna såg helt underbara ut!

    • Tak, fröken Dill. Det är sån härlig smak på dem nu, nästan som de Jämtländska på sommaren 🙂

  4. Tack för det receptet, verkar va ett bra alternativ. Krya på er nu därnere, här har vintern äntligen kommit i mellansverige :)!

    ps.
    gissar att du är noga med nån sorts probiotika när du äter anti… 😉

    vänl hälsn Ann-Katrin i Uppsala

    • Varsågod och Tack själv. Här blev det en promenad i vårvärmen idag, men nu lite vila efteråt, man blir lite matt av sånt här. Här pågår nämligen kampen mellan Pro och Anti också, har kapslar med 7 miljarder mjölksyrebakterier som jag tar en gång om dagen 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.