Kycklinglår med Beyaz Peynir och smörstekta Grönsaker

 Snabblunch à la LCHF

Här kommer första inlägget från vårt vinterboende. Under helgen har vi flyttat ner från vår höstlägenhet uppe på den svala klippan, till en varmare och soligare lägenhet nere i stan.

Utsikten är inte så dum här heller från 7e våningen, vi ser både borgen och havet på båda sidorna om klippan.

Vi bor i ett rätt nybyggt hotell, med bra köksutrustning.

Så nu ska det bli lite mer matlagning här hemma, än under min semester i oktober.

Jag och L pratade häromdagen om hur snabbt det går att laga mat, när man äter LCHF. Ingen potatis behövs ju till, som tar lång tid att koka.

När jag lagar en kycklinglunch går det på mindre än15 minuter. En måltid med skivat kalkonbröst, fisk eller en omelette går ännu snabbare, då är allt klart på 10 minuter.

Här i Turkiet säljs numer kyckling ofta utan skinn, precis som hemma.

Förr fanns det alltid kycklingbröst med skinnet kvar i lösvikt hos slakteributikerna. Men nu säljer även de oftast färdiga förpackningar med skinnfria bitar.

En styckningsdetalj som passar oss som njuter av det knapriga, feta kycklingskinnet, är Pilic Pirzola.

Det betyder kycklingkotletter och består av låret där köttet skurits loss, men benet sitter kvar som en pinne.

Jag brukar skära bort benet, så går det betydligt snabbare att steka köttet. Delar då lårbiten i två, så steks de ännu snabbare.

Snabb kycklinglunch

300 gr benfritt Kycklinglår

2+3 msk Smör

6 skivor Aubergine

1 röd Spetspaprika

6 Champignoner

50 gr Beyaz Peynir

2 små Tomater

Havssalt och nymald Vitpeppar

Paprikapulver

 Jag sätter på två stekpannor först, de tar lika lång tid att bli varma som att förbereda det som ska stekas.

Skär under tiden köttet i bitar. Paprika skärs i bitar, aubergine i skivor och champignonerna i halvor.

Bryner kycklingen i 2 msk smör i ena pannan, kryddar med salt, peppar och paprikapulver.

De får steka ca 3-4 minuter på var sida beroende på tjockleken och sen dra en liten stund på eftervärmen med plattan avstängd.

I den andra pannan steker jag grönsakerna i 3 msk smör. Aubergine suger åt sig mycket smör, så det kan behövas lite extra.

Lägger så upp lite sallad, persilja och ost på tallrikarna. Granatäppelvinäger och kallpressad olivolja över.

Beyaz Peynir, som är färskost gjord på komjölk, kan bytas mot vanlig Fetaost.

När grönsakerna fått färg och kycklingen är genomstekt, lägger jag upp portionerna på de förberedda salladstallrikarna och vi kan njuta av riktigt nyttig snabbmat.

Här nedan kan Du gå in och läsa min senaste matkrönika i Hello Alanya Magazine.

Swedish Chef in Alanya på sidorna 56-57, handlar den här gången om min favorit Sac Kavurma, Osmansk Gryta.

Ett stort Tack till alla Er som röstade på min blogg till Matbloggspriset.

Matplatsen vann läsarnas omröstning om bästa matblogg, jag kom på en hedrande 3e plats.

Ska bli spännande att se hur det går när juryn ska rösta, resultat kommer den 10e på Mitt Kök-mässan.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/11/08/kycklinglar-med-beyaz-peynir-och-smorstekta-gronsaker/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 kommentarerLämna en kommentar

  1. Mmm..det ser så gott ut!

  2. Mmmmmm… va gott det låter!! Naturligtvis efter att ha bytt ut kycklinglåret mor Quorn för min del..!! 😛
    Vilken tur ni haft med nya lägenheten!! Det ser jättefint ut!! Och det passar ju dig som handen i handsken att köket är relativt välutrustat!!
    Misstänker att det också kommer oss bloggläsare till gagn med nya spännande maträtter, fina bilder och trevlig läsning!! 😀
    Ha det så bra!!

    • Det är det som är så bra, det mesta går att göra vegetariskt fullt ut, när man har mycket grönt i maten 😉 Hoppas få till en del gott i det här köket, det är verkligen en standardökning på spisfronten 🙂 Ha det fint, du med.


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.