Mandelmusslor med Smultron och Grädde

Smultronbakelse

Mandelmusslor bakade ofta min Mamma till kalas, då fyllda med hjortron från myrarna i närheten av vår fjällnära gård.

Jag har saknat de goda bakelserna, så nu hittade jag på en glutenfri variant på LCHF-vis.

Mandelmusslorna blir inte lika spröda som när de bakas på vetemjöl, men får en väldigt god mandelsmak.

Mandelmjölet gör dem lite fastare och enklare att ta ur formarna när de svalnat.

Mycket lätta att baka, går dessutom utmärkt att frysa. Bara att ta fram, fräscha på i ugnen och fylla när det vankas kalas.

Bakelsen passar väldigt bra som efterrätt för Diabetiker, eftersom sockerhalten är minimal.

Uppdatering 111229. Fick ett mail av en läsare som bakat mina musslor, hon kom med ett riktigt bra tips för att göra dem spröda.

Så här skriver Maggan Ståhl;

Hejsan
Tänkte bara tala om att jag har bakat mandelmusslor efter ditt recept på bloggen.
Precis som du skrev så blev dom inte lika spröda som vanliga, men när jag tagit dom ur formarna så satte jag in dom på eftervärme så dom fick torka på och då blev dom perfekta.
Trevligt att jag också fick äta en kaka i år.
MVH
Maggan Ståhl
Sveg

Mandelmusslor 10-12 st

50 gr kallt Smör

2 dl Mandelmjöl

2 tsk Fiberhusk

1 Ekologiskt Ägg

1 msk Sukrin

1 msk smält Smör till formarna

Dela smöret i små bitar. Rör med elvisp snabbt ihop smöret med mandelmjöl, fiberhusk och sukrin.

Blanda sist ner ägget. Låt degen svälla 10 minuter i kylen.

Forma till matskedsstora bollar, som trycks ut i smorda, veckade metallformar. Grädda på 200° i 8-10 minuter.

Fyll med vispad Grädde och Bär efter säsong, jag hittade lite smultron på min skogspromenad.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/08/12/mandelmusslor-med-smultron-och-gradde/trackback/

RSS feed for comments on this post.

23 kommentarerLämna en kommentar

  1. Tack för det fina receptet på mandelmusslor.Min Mamma bakade alltid dessa och serverade dem med apelsinmarmelad, vispgrädde och strössel.Jag har just bakat dessa och är riktigt nöjd.

  2. […] Jag provade på något nytt nämligen att baka egna mandelmusslor och blev så nöjd med resultatet, här finner du receptet, mandelmusslor […]

  3. Tjat gjorde exakt som det står men smeten är ju hur kladdig som helst,jag har bakat glutenfritt i 15 år så jag är ingen nybörjare ,gick hälla i mer husk plus vanligt glutenfritt mjöl,
    Så jag fattar inte hur alla har gjort de sååå bra

    • Kanske du hade för mjukt smör eller arbetade degen för länge? Låt degen kallna lite längre innan du trycker ut den i formarna annars.
      Den här typen av LCHF-deg beter sig inte som en med gluten eller de glutenfria mjölmixerna med stärkelserikt ris/majsmjöl. Bättre lycka nästa gång 🙂

  4. […] kommer från Birgitta Höglunds blogg. I det ursprungliga receptet används 1 msk sukrin som sötning men eftersom jag inte hade det […]

  5. […] Mandelmusslor […]

  6. Vilket fantastiskt recept!

  7. Mmmmm, ser att du också hittat ett riktigt smultronställe!

  8. Såg nu att du länkat till min blogg här i högerkolumnen!! TACK!! Va gullig du är!! ♥

    • Det var nån vecka sen, det är nog många som är intresserad av vegetarisk LCHF. Nu när din blogg är mer inriktad på maten, så tyckte jag det var dags 😉

      • Ja, det har bara blivit av sig själv att jag skrivit mer och mer om mat på min blogg…! Hoppas att jag kan inspirera andra att prova på LCHF – både vegetarianer och köttätare!!
        Sen kommer jag förstås att fortsätta skriva om allt det andra spännande jag håller på med också…!! 😀

  9. Tack Birgitta för dina råd!! De var ju jättebra!! 😀
    Att prata med skolan tror jag tyvärr är ganska fruktlöst – vi har försökt med det tidigare utan resultat! Kostrådgivaren som är den som bestämmer om skolmaten är helt ”köpt” av Livsmedelsverket och har t o m tagit bort Bregottet till förmån för läskigt margarin!! BLÄ!!! 😥

    Nu ska jag börja baka – dina madelmusslor bl a!! Som tur är så har jag ärvt massa formar av min pappa konditorn/kocken!! 😀

    • Varsågod, Anneli, kul att du tyckte de var nåt att ha. Har ju varken barn eller är vegetarian, men lite sunt förnuft räcker långt ibland 😉 Trist att barnen måste äta margarin, men tur de får bra mat hemma. Och bra med proteiner, kan ju vara dåligt med det också i veg skolmat…

      • Ja, skolmaten för de få vegetarianer som går i sonens skola är under all kritik!! Dåligt fett och obefintligt med protein…!
        Men dina råd var jättebra och Adrian fick läsa vad du skrivit och tyckte att det lät väääldigt bra!! Han ÄLSKAR nämligen Babybel-ost!! 😛

      • Roligt att han gillade förslagen 😉

  10. Åh, mandelmusslor, såååå gott! Det fick man ofta som efterrätt hos farmor med vispgrädde och röda vinbär 🙂 Nu ska jag besöka nån loppis och köpa mig ett gäng formar 😉

    • Kan tänka mig att de blir mycket goda med röda vinbär också. Loppis är ett bra tips just för att få tag på dessa formar 🙂

  11. Mums och smaskens!! Det låter otroligt gott!! Och så lägligt det receptet kom! En av mina söner fyller år på måndag och hans lillebror har ätit LCHF med mig i 10 dagar nu, och jag vill inte att han ska bli frestad av kolhydratstinna godsaker nu när han varit så duktig!!
    LCHF marängtårta är ju lätt att svänga ihop med hjälp av Sukrin, men jag har tyvärr skämt bort mina barn men om inte 7 sorters kakor så i alla fall nån kaka. Men nu behöver jag ju inte oroa mig!! Det här blir ju perfekt!!
    TACK för receptet och den fantatiska timingen!! 😀

    • Varsågod, Anneli. Roligt att din son följer LCHF också, hoppas att han gillar mina bakelser. Hälsa och gratulera födelsedagsbarnet 😉

      • Hej igen!
        Ja, jag är jätteglad att han vill prova LCHF!! Han är ju bara nyss fyllda 12!! Men snart börjar skolan och det kommer inte att bli möjligt för honom att äta som nu tyvärr. Den vegetariska skolmaten är proppfull med kolhydrater!!
        Men varje förbättring jag kan göra här hemma är ju bra!
        Men jag kan nog inte ge honom så mycket fett hemma när han äter maten i skolan, för kombinationen med kolhydraterna kommer nog snarare göra att han går upp i vikt och han är redan rätt kraftig…! Vet inte riktigt på vilken nivå jag ska lägga det…! Har kanske du några råd att ge??

      • Kan du inte prata med skolan och förklara att ni äter LCHF hemma, så kanske han kan få en lite bättre variant i skolan?
        Ät en ordentlig frukost innan han går iväg, så lunchen inte behöver bli så stor. Några Babybelostar i fickan och lite nötter att dryga ut skolmaten med, om de inte vill samarbeta. Huvudsaken är ju att han äter två bra mål hemma och skippar godis, mackor och kakor. Då kommer det nog att gå vägen, även om det kan ta tid med viktnedgången. Lycka till 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.