Hallonmousse

Ljuvlig dessert till Valborgsmässoafton

Chokladmousse är en väldigt populär dessert, men testa den här moussen på skogshallon när Du vill bjuda på något riktigt gott.

Bärmousse gjorde jag ofta på restauranger på 80-90-talet, det var innan Pannacottan fick fäste i dessertmenyerna. Moussen blir lite som Fromage, men inte lika fast.

Jag använde den också som fyllning i tårta, gjorde rätt många bröllopstårtor när jag jobbade på Verkö Slott.

Här kan Du se en god Gräddbakelse med lite kolhydrater som jag gjorde till 17 mai i fjol, den skulle bli riktigt läcker med hallonmousse som fyllning.

Jag använde lite råsocker till den här moussen för att äggulorna skulle bli riktigt pösiga.

Vill Du ha mindre kolhydrater i Din mousse, så byt mot Sukrin eller Stevia istället. Ska testa det framöver, men har inte kommit ihåg att köpa det än.

Hallonmousse

2 Ekologiska Äggulor

1 msk Råsocker

1 dl Grädde

1½ dl mixade, passerade Hallon

2 Gelatinblad

Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten. Vispa gulor och socker riktigt vitt och pösigt.

Vispa grädden, inte alltför hårt. Krama ur gelatinbladen, låt dem smälta på svag värme i lite hallonsås.

Vänd ner den vispade grädden försiktigt i äggulorna. Bland ner gelatinröran i resten av hallonsåsen.

Rör ner en sked av gräddsmeten i hallonen, vänd ner tillbaks i grädden, blanda försiktigt.

Häll upp i små glas eller skålar. Den här satsen räckte till fyra små portioner.

Servera med vispad Grädde och Hallon. Jag tog med några glas till Mamma och garnerade där med hyvlad 70%-ig Mörk Choklad på toppen.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/04/29/hallonmousse/trackback/

RSS feed for comments on this post.

8 kommentarerLämna en kommentar

  1. […] Hallonmousse […]

  2. Mousse är ju en gammal klassiker som alltid funkar, tycker det är jättegott. Trevlig valborg!

  3. Oh la la!!! Låter supersmaskigt!! 😀
    Jag tänker nog testa med Fiberhusk iställer för Gelatin… Det har jag ju ändå hemma till skillnad från Agar agar som säkert skulle funka det med.
    Lite hyvlad choklad på toppen blir absolut pricken över i:et!! MUMS!!!!! 😀

    • Det är den, Anneli. Vilket bra tips du kommer med, fiberhusk som stabiliseringsmedel i en vegetarisk mousse. Det hade jag aldrig tänkt på. Tack, tack 🙂

      • Varsågod!! Hoppas det funkar!! Men jag tänker att det blir ju mindre ”paltigt” att hålla på med i och med att det inte behöver smältas och värmas! En förenkling helt enkelt!! 😀

      • Go for it. Det kan bli bra 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.