Citronsill

Glad Påsk

Har Du inte haft tid, ork eller lust att lägga in egen sill till Påsk? Då bjuder jag på ett snabbfixat recept, som smakar hemgjort, fast grunden är en färdigköpt inlagd sill.

Jag har använt den här sillen på bufféer många gånger genom åren och många är det också som har frågat efter receptet. Precis som nu så har jag alltid tyckt om att dela med mig av mina recept. Så min Citronsill serveras nog lite överallt idag.

Jag brukar göra vanlig Inlagd Sill och smaksätta med citron.  Men igår köpte färdiginlagd norsk sillfilé av Vickan’s Fisk. Eftersom hon har så bra produkter, så bestämde jag för att göra det så enkelt som möjligt i år. Till och med en Kock kan ju vilja ta till färdigmat ibland.

Sista Minuten Sill

2 Inlagda Sillfiléer eller 1 burk Inlagd Sill

1 Ekologisk Citron

½ msk Ekologiskt Socker

½ kruka Gräslök

Ta upp sillen ur lagen. Skär de hela filéerna i sneda bitar. Tvätta citronen och skär av skalet tunt med cestjärn. Har Du inget sånt så går det fint med potatisskalare, skär så strimlorna i tunna bitar.

Pressa citronen och blanda sillen med saft och skal. Rör ner socker och finhackad gräslök. Finstrimlad Purjolök blir också gott. Låt stå i kylen minst några timmar, så sillen hinner dra åt sig citronsmaken.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/04/01/citronsill/trackback/

RSS feed for comments on this post.

7 kommentarerLämna en kommentar

  1. […] Citronsill […]

  2. […] Citronsill […]

  3. […] också använder Du den som bas i t.ex Senapssill, Örtsill, Rödvinssill, Citronsill eller någon annan […]

  4. […] också använder Du den som bas i t.ex Senapssill, Örtsill, Rödvinssill, Citronsill eller någon annan […]

  5. […] Du ha fler sillrecept? Här hittar Du Citronsill och här […]

  6. […] Citronsill […]


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.