Mina bästa recept på sill till Midsommar

Midsommarsill

Nu är det hög tid att lägga in sillen till midsommarbuffén.

Om du behöver lite inspiration så bjuder jag här nere på några av mina favoriter, hoppas de blir uppskattade även av dina gäster.

Mitt grundrecept på inlagd sill har jag gjort i många år, den är lite mindre söt än butikernas.

Köp gärna dina saltsillfiléer i en fiskbutik eller manuell fiskdisk, de är betydligt godare än inläggningssillen man kan köpa i butikernas sillhylla.

Vill du göra en inläggning som passar familjens vegetarianer så hittar du här ett av mina goda recept på inlagd svamp.

Mitt grundrecept på inlagd sill

4 saltsillfiléer

1½ dl ättikssprit 12%

1½ dl valfri sötning

3 dl vatten

1 rödlök

1 morot

10 kryddpepparkorn

3 lagerblad

Lägg saltsillfiléerna i blöt över natten i kylen, i en stor bunke fylld med vatten.

Skär en liten bit ur tjockaste delen på filén och smaka om den är lagom salt.

Blanda allt till lagen, rör då och då tills vald sötning löst sig.

Skiva lök och morot tunt, lägg ner i ättikslagen tillsammans med kryddpeppar och lagerblad.

Skär sillen i sneda bitar och lägg i en burk, häll över lagen och blanda om.

Ställ i kyl och låt dra några dagar, smaka av om det eventuellt behövs mer ättika eller sötma.

Det mesta av sockret stannar kvar i lagen, så jag föredrar att lägga in sillen med vanligt socker.

Använder du sötningsmedel så är inte hållbarheten lika lång som med socker eller honung och det kan också ge en lite metallisk bismak.

Kom ihåg att alltid använda inlagd sill som bas när du gör olika krämiga såser till, annars blir det väldigt smaklöst utan stinget från ättikan.

Vitlökssill med örter

2 inlagda sillfiléer från receptet här ovan eller 120 g avrunnen köpt i butik

1 dl crème fraiche/smetana/kokosgrädde

½ dl av min enkla majonnäs

½ pressad citron

2 msk finhackad gräslök

2 msk finhackad persilja

2 rivna vitlöksklyftor

Några droppar Worcestershiresauce eller glutenfri tamarisoja

En nypa peppar

Rör ihop alla ingredienser till såsen och lägg ner skurna, avrunna skivor av inlagd sill.

Täck över och låt stå i kyl till nästa dag, då utvecklas mer smaker.

Smaka av om du vill ha mer sälta än den från sillen.

Rödvinssill med kummin

2 inlagda sillfiléer

½ dl rödvin

5 cm purjolök i strimlor

1 msk kallpressad olivolja

1 msk tomatpuré

1 tsk balsamvinäger/äppelcidervinäger

1-2 krm stött kummin

Flingsalt

Rör ihop tomatpuré, vin, olja och vinäger, krydda med kummin och lite flingsalt.

Rör ner purjolöksringar och sillbitar.

Låt stå kallt till nästa dag, smaka av om du vill ha mer kryddning.

Många har nog matjessillen som favorit på midsommarbuffén, här följer recept på min krämiga matjesmousse.

Den passar fint både som den är på silltallriken eller så kan du göra den som en matjestårta.

Antingen direkt i en form med löstagbar kant fodrad med plastfilm eller så mixar du några skivor av mitt glutenfria valnötsbröd och blandar med brynt smör.

Tryck ut brödmixen i den plastade formen och täck med matjesmoussen, låt stå i kylen till nästa dag.

Garnera tårtan till exempel med gräslök, rädisor, gurka, citronmeliss och små ätbara blommor.

Matjesmousse

2 matjessillfiléer

1 dl crème fraiche eller smetana

1 dl grädde

1 dl finhackad gräslök

½ dl min hemgjorda färskost

2 gelatinblad

2 msk sillspad

Salt och peppar

Skär matjessillen i små tärningar, blötlägg gelatinbladen i kallt vatten i fem minuter.

Krama ur och smält bladen på svag värme i sillspadet.

Vispa grädden rätt fast. Blanda färskosten med crème fraiche, gräslök och kryddor, rör ner sillbitarna.

Ta en matsked av röran och blanda med gelatinet, innan du blandar ner det, då minskar risken att gelatinet ska stelna i klumpar.

Vänd försiktigt ner den vispade grädden, låt stå i kylen minst 3-4 timmar, så stelnar den till en mousse.

Spola en sked i varmt vatten och forma moussen till ägg eller fyll den i glas eller små formar innan den kallnar.

Servera med kokta ägg, som sillsmörgås, på en silltallrik eller så kan du göra den som matjestårta som jag beskriver i inledningen.

Här hittar du recept på min godaste jordgubbstårta från slutsålda bakboken Baka med frukt & grönt.

Den är både glutenfri och mejerifri så den passar alla som njutit av din goda midsommarmat.

Raw moussetårta med jordgubbar och lime

Gröna, sköna tillbehör på Nyhetsmorgon i TV4

Njutbara kokbokstips

Här hittar du mina kokböcker om du vill ha fler tips på midsommarrätter och inspiration till sommarens alla måltider.

Kokboken på bilden ovan som innehåller mina vegetariska favoritrecept kan du beställa i den här länken, passa på nu för den är snart slutsåld:

Gröna, sköna tillbehör för ett friskare liv 211 kr

De bästa tipsen till sommarens grillkvällar, med allt från drinkar, snacks, tapas och förrätter till marinader, glazer, sallader, såser, röror och desserter hittar du i min grillbok.

Den är en nyutgåva av tidigare slutsålda Grillmat LCHF.

Förordet är också nytt och skrivet av Paleobloggarna och kokboksförfattarna Jenny och Magnus Andersson på Under vårt tak:

Birgitta Höglunds bästa grilltips 279 kr

Har du eller någon av dina nära problem med diabetes eller vill undvika att få det?

Mina bästa recept för att hålla blodsockret på en jämn nivå, med goda råd och hälsotips från LCHF-gurun Lars-Erik Litsfeldt finns här:

Stora diabeteskokboken : Recept och råd för stabilt blodsocker 234 kr

Föredrar du att läsa dina böcker i dator, platta eller mobil så finns här nere två av mina slutsålda kokböcker som E-bok.

I den första finns mängder med rätter som passar på midsommarbordet, den har jag skrivit med LCHF-rörelsens grundare Dr Annika Dahlqvist.

Här får du 2 böcker för priset av 1, den är en nyutgåva av tidigare slutsålda LCHF för seniorer och Långkok för LCHF och Paleo:

Gammaldags husmanskost på nytt sätt : Recept och tips för glutenfri LCHF och Paleo som E-bok 208 kr

Som avslutning en kokbok som jag skrev tillsammans med Lars-Erik Litsfeldt och Patrik Olsson på Smarta Diabetiker.

Den blev mycket populär och såldes slut nu i våras, här i länken kan du ladda ner den:

Låt bönor förändra ditt liv – Kokboken E-bok 99 kr

Ät, njut och må gott!

Jag jobbar med Gröna, sköna tillbehör Foto Jan Andersson, LT

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2024/06/15/mina-basta-recept-pa-sill-till-midsommar/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.