Solgul wok

Fredagskyckling

Nu så här i slutet på januari känns det extra viktigt med färgglad mat, när solen inte når så högt upp när den visar sig.

Den senaste tiden har jag delat flera recept med kål, idag får vitkålen spela huvudroll som stommen i en wok.

Nu på vintern är de olika kålsorterna i säsong, det är både det nyttigaste och billigaste grönsakstillbehöret.

Dagens sötsura wok gjorde jag på strimlat kalkonbröst, men det går förstås lika bra med kyckling eller lövbiff.

Jag har alltid tyckt mycket om thaimat, förr blev det ofta wok med nudlar och sweet chili.

Till den här woken ersatte jag nudlarna med strimlad vitkål och gjorde den sötsyrlig med lite torkade aprikoser och vinäger.

Vill du inte använda torkad frukt så ta färsk eller fryst mango istället, det ger en härlig smak till woken.

De övriga ingredienserna i min vitkålswok är inte bara goda utan också med i hälsosyfte.

Både gurkmeja och ingefära är mycket bra när man har problem med värk, läs mer om det här.

Vitkål och paprika har båda en hög halt av C-vitamin, är dem ofta för att mota förkylningar som brukar härja så här års.

Förr var jag ständigt förkyld, immunförsvaret var riktigt dåligt, men nu blir det peppar, peppar bara någon enstaka snuvperiod per år.

Wok med vitkål

Sötsur wok 2 port

300 g kalkon- eller kycklingbröst

4 torkade aprikoser eller 1 mango i tunna strimlor

4 dl strimlad vitkål

2 rivna vitlöksklyftor

1 gul lök i tunna klyftor

1 dl kokosgrädde

1 pressad lime

½ dl hemkokt buljong

½ strimlad, röd spetspaprika

3-4 msk kokosolja

2 msk riven ingefära

2 msk tamarisoja

ca 1 msk äppelcidervinäger

1-2 tsk chiliflingor

Salt

Strimla köttet och låt marinera en stund i vitlök, ingefära, lime och soja.

Stek det gröna i hälften av kokosoljan, krydda med salt, chili och gurkmeja.

Häll upp i en bunke och stek köttet tills det fått lite färg. Krydda med salt och chili.

Blanda ner grönsakerna, häll på kokosgrädde och buljong.

Smaka av med vinägern så du får en god sötsur brytning.

Låt alltsammans få ett hastigt uppkok. Servera med bladpersilja eller ännu hellre koriander.

Bilden nedan är en gurkmejashot som finns med i min kokbok Gröna, sköna tillbehör för ett friskare liv.

Där berättar jag om hela min hälsoresa och hur jag blivit friskare de senaste 15 åren med hjälp av naturligt god mat.

Published in: on 26 januari 2024 at 07:00  Comments (2)  
Tags: , , , , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2024/01/26/solgul-wok/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. Denna kyckling grytan ser fantastiskt god ut, stort tack!


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.