Vitkålssallad med ingefära och citron

Fräsch höstsallad

Idag bjuder jag på en riktigt god och näringsrik vitkålssallad, bra för både hälsan och köksekonomin.

Jag åt den här salladen första gången på en hotellfrukost i Köpenhamn, ett mycket gott komplement till frukostmaten.

Den håller sig bra i flera dagar i kylen, den vätska som blir kvar brukar jag blanda ner i en smoothie eller shot.

Nu är både vitkål och morötter prisvärda, så passa på att njuta av dem i både varma och kalla rätter.

Du hittar mängder med recept här på bloggen och i mina kokböcker, du kan läsa mer om dem och min matfilosofi här.

Vitkålssallad med ingefära och citron

1 liter strimlad vitkål

2 dl grovriven morot

2 gröna äpplen

1½ dl saft av nypressade, ekologiska citroner

1 dl riven ingefära

1 dl pumpakärnor

Ca 1 tsk salt

Lägg den strimlade kålen i en bunke, strö över salt och knåda den en stund med händerna så den blir mjuk.

Vänd ner riven morot, äpple, ingefära och pumpakärnor, slå på citronsaften och blanda om väl.

Smaka av om du vill ha mer syra från citron, sötma från äpple, sting från ingefära eller mer sälta.

Du kan variera salladen genom att använda rödkål eller strimlad grönkål.

Lingon, tranbär eller granatäpple blir också gott i salladen och ger fin färg.

Det här receptet kommer från min kokbok Gröna, sköna tillbehör för ett friskare liv, kanske den kan bli en bra present till den matglade på Fars Dag eller som julklapp.

Här nere ser du några fler rätter från boken som jag fotograferat ute i naturen runtom i Jämtland, Härjedalen och nordvästra Dalarna.

Broccoli med ädelost och kantareller

Grönkålschips

Lingondressing från Gröna, sköna tillbehör
Published in: on 08 november 2023 at 09:26  Comments (5)  
Tags: , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2023/11/08/vitkalssallad-med-ingefara-och-citron/trackback/

RSS feed for comments on this post.

5 kommentarerLämna en kommentar

  1. Det här måste receptet måste testas 😋

  2. Hej, Varför just gröna äpplen? ________________________________

    • Du kan använda röda också, jag använde gröna här för att de är lite hårdare och ofta lite syrligare 🙂

      • Tack!


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.