Glutenfria fiskpinnar

Frasig Fiskfilé

Bästa fiskpinnarna

De allra godaste fiskpinnar jag gjort är de här, panerade i sesamfrön och svartkummin, Nigella Sativa.

Fröna ger en härligt frasig yta och en lite vuxnare smak, pinnarna blir förstås även mer näringsrika.

De passar också bra att servera på en tapasbuffé, då räcker det här receptet till ca fyra portioner.

Frasiga fiskpinnar 2 port

300 g torsk eller annan vit fisk

2 äggvitor

2 dl sesamfrön

50 g smör

50 g kokosolja

2 msk pofiber eller fiberhusk

 2 msk svartkummin eller svarta sesamfrön

Salt och peppar

Skär fisken i tunna skivor, krydda lätt med salt och peppar på båda sidor.

Strö över pofiber eller fiberhusk, lättast går det om du fyller det i saltkar.

Vispa äggvitan skummig med en gaffel i en skål.

Blanda sesamfrön och svartkummin i en annan.

Doppa först fiskbitarna i äggvitan, använd gärna en tång.

Håll dem en stund ovanför skålen och låt rinna av.

Doppa dem sen i fröblandningen, se till så fröna täcker runtom.

Lägg fisken på en tallrik och ställ in i kylen en halvtimme, så sitter fröna fast bättre under stekningen.

Bryn smör och olja lätt i en stekpanna och stek fisken gyllenbrun i omgångar, ett par minuter på var sida, var försiktig så inte fröna bränns.

Lägg upp de färdigstekta fiskpinnarna och håll dem varma på ett fat i ugnen på 150º.

Servera dem gärna med ett blomkålsmos och Rhode Islandsås.

Kanarisk mojo från Grillmat LCHF Foto Mikael Eriksson

Här kommer ett tips för dig som vill vara färdig med julklapparna i god tid i år.

Receptet på den goda paprikasåsen som jag har till fiskpinnarna när jag äter dem som tapas finns i Birgitta Höglunds bästa grilltips.

Den hittar du här på Adlibris, Bokus eller beställ direkt från Lumio Förlag, där får du den både till ett lägre pris än hos de stora nätbokhandlarna och dessutom med fri frakt.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2021/10/31/glutenfria-fiskpinnar/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. Jag gillar alla dina recept och har lagat många av dessa också, men detta recept innehåller svartkummin. Vad är svartkummin och var säljs det?

    • Hej och tack 🙂 Information om svartkummin hittar du om du klickar på länken i ingredienslistan, länkar alltid på det viset om det är nån udda ingrediens eller annat jag vill dela med mig av. Finns i kryddbutiker, vanliga eller på nätet 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.