Kycklingschnitzel med blomkålsmos

Blomkålsmos till kycklingschnitzel

Klassisk mat på nytt sätt

Under mina år som restaurangkock serverade jag många olika typer av schnitzlar.

Allt från finaste Wienerschnitzel av kalv till enklare varianter på färsk skinka.

Då panerade med mjöl och ströbröd, numer använder jag oftast lite fiberhusk eller pofiber, uppvispat ägg och mandelmjöl eller sesamfrön när jag panerar.

Dagens kyckling har jag bara panerat i kryddor, det blir också väldigt gott.

Kryddig kycklingschnitzel

Kryddig kycklingschnitzel 2 port

2 benfria kycklingschnitzlar

2 msk olivolja

1 tsk salt

½ tsk curry

½ tsk paprikapulver

½ tsk kanel

Blanda ihop kryddorna och saltet. Lägg kycklingen mellan två plastpåsar och banka ut dem ordentligt, jag brukar använda en liten kastrull.

Pensla schnitzlarna på båda sidor med olivolja och strö kryddorna jämnt över.

Lägg på en plåt på bakplåtspapper med skinnsidan upp. Ställ in i mitten av ugnen på 225º.

Stek 5 minuter och ta ut och vänd, stek 3 minuter. Vänd igen så skinnsidan får bli krispig under 3 minuter till.

Servera med blomkålsmoset, citronklyfta och smör.

Blomkål

Blomkålsmos 2 port

1 litet blomkålshuvud

50 g getost eller fetaost

25 g smör

1 dl hackad bladpersilja

Koka blomkålen mjuk i saltat vatten. Låt vattnet rinna av ordentligt.

Mixa blomkålen tillsammans med ost och smör. Rör ner persiljan.

Smaka av om du vill ha mer sälta än den från osten.

Fler tips på traditionell mat hittar du i min kokbok ”Gammaldags husmanskost på nytt sätt”.

I länken ovan hittar du den med hårda pärmar om du vill ge bort den som julklapp eller gåbortspresent och här som E-bok.

Published in: Okategoriserade on 23 oktober 2021 at 07:57  Kommentera  

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2021/10/23/kycklingschnitzel-med-blomkalsmos/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.