Grekisk kycklinggryta

Snabblagad kyckling

Jag får ofta frågan vad jag gör av allt kycklingkött som blir när jag kokar kycklingbuljong.

Det går att använda till mycket, det kokta köttet är väldigt bra att ha på lut till en snabb middag.

Jag brukar frysa in kycklingköttet i portionspåsar och gör ofta en gryta tillsammans med grönsaker, ett exempel på det får du här nere i dagens recept.

Det passar också fint som bas i en glutenfri paj, prova gärna den här.

Kycklinggryta på en kvart 4 port

500 g kokt kyckling i bitar

1 stor aubergine

2 röda paprikor

2 gula paprikor

2 dl rödvin

1 tsk torkad oregano

1 tsk torkad timjan

1 dl kycklingbuljong

2 dl kalamataoliver

Salt och peppar

50 g smör

Skär auberginen i kuber om 2×2 cm och paprikan i ungefär lika stora bitar.

Fräs auberginen i hälften av smöret, krydda med salt, peppar och örter.

Lägg i ytterligare en klick smör, eftersom auberginen oftast suger åt sig det mesta. Stek paprikan några minuter.

Häll på rödvin och buljong, låt puttra i 10 minuter.

Rör ner kycklingen och oliverna, koka upp så allt bli varmt.

Servera med en generös klick vitlökssmör, tomat och färsk koriander, broccoli och blomkål är gott till.

Gillar du mina recept och mattips så köp gärna någon eller några av mina kokböcker, de passar fint både som födelsedagspresent/julklapp eller gåbortspresent nu när vi börjat kunna träffas mer som förr igen.

Här nedan ser du några bilder från min bakbok som kom i våras, det är en pepparkakskladdkaka med palsternacka, päron och lingon och havrebullar med tomat och basilika.

Baka med frukt & grönt – en glutenfri blandning av sött och salt

Gröna, sköna tillbehör för ett friskare liv

Låt bönor förändra ditt liv – Kokboken

Diabeteskokboken för män

Birgitta Höglunds bästa grilltips

Gammaldags husmanskost på nytt sätt

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2021/10/17/lattlagad-kycklinggryta-med-grekiska-smaker/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.