Glutenfria frukostbullar

Lättbakade småfrallor

Det här brödreceptet hittade jag på i bloggens barndom för att ta med som färdkost på en resa.

De blir väldigt saftiga och goda, perfekta att ha med att njuta av som ett mellanmål med smör och ost till en kopp kaffe eller te, då det ibland kan vara svårt att hitta något gott på resande fot när man inte äter gluten.

Här har jag gjort ett recept där jag tagit vara på äggvitorna när jag gjort majonnäs, men du kan ju ta två hela ägg istället om du vill.

Glutenfria bovetebullar ca 12 st

1 dl bovetekross

1 dl vatten

1½ tsk salt

1 ägg + 2 äggvitor

1 dl yoghurt 10%

2 msk psylliumhusk

½ dl sesamfrön

½ dl pumpakärnor

2 msk smält smör

1 tsk bakpulver

Koka upp vatten, bovetekross och salt. Ta från värmen och låt svalna.

Rör sen ner yoghurt, fiberhusk blandat med bakpulver, frön och det smälta smöret i boveteröran.

Vispa ägg och vitor till tjockt skum, vänd ner i smeten. Låt svälla i en halvtimme.

Rulla till bullar och grädda i mitten av ugnen på 175° i 15 minuter. Låt svalna på galler.

Fler bröd och bakverk hittar du i min senaste kokbok Baka med frukt & grönt – en glutenfri blandning av sött och salt.

Nedan ser du några av mina bilder från den boken, Chokladvåfflor och Havrebullar med tomat och basilika.

Här finns receptet på chokladvåfflorna här på bloggen, de passar fint som utflyktsfika i sommarvärmen.

Nu i helgen har du chansen att vinna ett signerat exemplar av bakboken, läs mer härinne hos min vän Halva Lindha.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2021/06/12/glutenfria-frukostbullar/trackback/

RSS feed for comments on this post.

13 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej,
    I dag, bakade jag frallor som Anna Hallen som liknar din recept men jag lyckades inte. Brödet svällde inte alls och var våt inuti… så jag hoppas kunna fråga dig. Lämnas degen för att svälla varm eller kall? Ska ugnen ha fläkt på eller inte? Hur pass tjocka ska äggen vara, så att man lyfter ut dem med vispen?? Ursäkta alla mina frågor men jag vill verkligen göra rätt… jag ser fram emot ditt svar och ha en bra dag imorgon. Mvh. Minh Hang

    • Hej.
      Har varit på Low Carb-kryssning i Karibien utan dator, därför kommer svaret så sent.
      Jag har inte fläkt i min ugn och vispar äggen riktigt hårt, då får de förmåga att ”lyfta” degen. Degen får svälla i rumstemp, prova att grädda dem lite längre nästa gång. Som du ser på bilden så gjorde jag mina bröd riktigt små. Är det från LCHF för familjen du hämtat receptet? Jag skapade många av recepten i den boken 🙂

  2. […] Småfranska med Bovete […]

  3. Tusen tack för ett väldigt bra recept! De här frallorna har förgyllt vår helg. 🙂 Härligt med lite tuggmotstånd mitt bland alla äggbröd.

    • Vad roligt att du också tyckte om dem, Matgiken 🙂 Det lilla kolhydratöverskottet som blir av bovetet, vägs absolut upp av den goda smaken och tuggkänslan, tycker jag med.

  4. Altså, vi vil have MAX til København! Indtil da må jeg jo tage en tur over sundet, hvis jeg vil teste en low carb burger.

    Hej fra Jane 🙂

    • Hej Jane och Välkommen till mitt kök. Det vore en bra sak att exportera till er i Danmark 🙂 Tur du bor nära oss iallafall..

  5. Nu vill man ju hem och prova med en gång! 🙂

    /Jens

    • Hej Jens och Välkommen till mitt kök. Roligt att du tycker mina småfranska ser goda ut. Lättbakade är de också 🙂

  6. Ska helt klart testa detta recept. Tack.

    Och snacka om att du är en berest kvinna Birgitta =)

    • Varsågod, Trillian, kul att du tyckte om det. Resor är det bästa jag vet, bestämde mig redan som liten att jag skulle se hela världen innan jag blev gammal. Får se om jag hinner…
      Tack själv för din nya satsning på en samlingsplats för LowCarb-bloggar med LowCarb-Världen 😉
      http://lowcarbvarlden.blogspot.com/

  7. Låter och ser gott ut det där!!
    Jag har också provat MAX lågkolhydratburgare – fast den vegetariska, men det ÄR en hel del kolhydrater i den vegetariska burgaren…! Men smaken är helt OK!!
    Brukar unna mig en Chili Cheese på MAX ibland… Mmmmmmums!! 😛

    • Max är den bästa av hamburgerkedjorna enligt min smak. Synd att de ska ha så kolhydratstinna vegburgare, de skulle väl kunna göra dem på Halloumi t.ex.


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.