Laxpudding på blomkål med skirat smör

Laxpudding LCHF

Laxpudding LCHF

Den här enkla laxpuddingen har blivit väldigt populär bland mina följare, blomkål ersätter den kolhydratrika potatisen.

Laxpuddingen finns även med i min och Annika Dahlqvists Gammaldags husmanskost på nytt sätt.

Ännu fler kolhydratsnåla recept hittar du i Gröna, sköna tillbehör för ett friskare liv och Stora diabeteskokboken som jag skrivit med Lars-Erik Litsfeldt.

Laxpudding med skirat smör 4 port

1 blomkålshuvud

3-400 g kallrökt eller gravad lax

6 ägg

4 dl grädde/kokosgrädde

1 dl finhackad dill

Salt och peppar

100 g smör

Skär blomkålen i mindre bitar, koka den mjuk under lock i lite saltat vatten.

Häll av vattnet och mosa grovt med potatisstöt tillsammans med 1 dl av grädden.

Mosa inte för mycket, det blir gott om det är lite bitar i moset.

Blanda ner ägg, grädde och kryddor.

Smörj en ugnsfast form och lägg ett lager av blomkålsmoset i botten.

Täck med skivad lax och strö dillen över, bred resten av moset som ett täcke över.

Grädda i 175° i 40 minuter tills äggstanningen är fast.

Smält under tiden smöret på svag värme, så innehållet av salt och mjölk sjunker mot botten.

Servera laxpuddingen med det skirade smöret och en grönsallad.

Använder du kokosgrädde istället för grädde så pressa gärna i en halv citron när du vispar ner äggen, då känns inte kokossmaken så väl.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2020/04/14/laxpudding-pa-blomkal-med-skirat-smor-2/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej Birgitta,
    Den här laxpuddingen har jag gjort många gånger och den är otroligt god. Mitt barnbarn på 2 år älskar den. Tack för ett toppenrecept 😊

    • Hej Tina, så glad jag blir. Trevlig söndag och ge barnbarnet en kram från mig ❤

  2. ser så gott ut tack :=)


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.