Fiskgryta och min lättlagade aioli

Minne från restaurangtiden

Tittade igenom gamla blogginlägg igår för att få inspiration till nya, har bestämt mig för att använda all extratid till att dela inlägg varje dag nu framöver våren.

Hittade då bilden härovan, från 1993, då jag var köksmästare på Kvarterskrogen i Östersund.

Här ser du hela artikeln som var publicerad i ÖstersundsPosten.

Jag föredrog då, precis som idag vår traditionella husmanskost, så det blir mycket av den varan härinne nu.

Då var det oftast fisk på lunchmenyn på tisdagar, så därför får du recept på en riktigt god fiskgryta idag, som är en av mina favoriter.

Skriv gärna en kommentar vilken som är din favoriträtt, så ska jag leta i mitt arkiv på över 2000 recept och se om jag kan hitta ett sånt recept.

Vill du hellre ta del av mina recept i kokboksform, då hittar du alla här på Adlibris.

Fiskgryta 4 port

800 g koljafilé eller annan fiskfilé

100 g smör

4 dl fiskbuljong eller kycklingbuljong

4 tomater

4 vitlöksklyftor

2 dl ajvar relish

2 gula lökar

2 gröna paprikor

1 zucchini

2 msk gurkmeja

1 msk timjan

Salt

Chiliflingor

Skär fisken i kuber på 3×3 cm, krydda med salt och chili.

Dela zucchinin på längden och halvorna på längden igen, skär i centimetertjocka skivor.

Kärna ur och skär paprikorna i bitar, skala och strimla lök och vitlök.

Bryn smöret i en gryta och fräs grönsakerna några minuter, krydda lätt med salt och chili.

Skär tomaterna i tärningar och rör ner tillsammans med ajvar, buljong, gurkmeja och timjan.

Koka upp och låt puttra 10 minuter under lock, blanda sen försiktigt ner fisken och koka upp och låt sjuda ett par minuter.

Smaka av om du vill ha mer sälta eller hetta.

Vill du ha en mildare gryta så tillsätt 1-2 dl grädde eller kokosgrädde.

Det här valnötsbrödet smakar gott till fiskgrytan, skiva och smörstek gärna trekanter av det, det blir väldigt gott.

Aioli

3 äggulor

3 klyftor vitlök

1½ dl kallpressad olivolja

1½ dl neutral rapsolja

½ pressad citron

1½ -2 krm salt

Riv vitlöken fint, blanda med den mindre mängden salt och äggulor i en skål.

Tillsätt oljan i en fin stråle, vispa riktigt hårt, det går enklast med elvisp eller stavmixer.

Smaka av med citron och eventuellt mer salt, så det blir en angenäm brytning mellan syran och sältan.

Låt stå i kylen att mogna någon timme innan serveringen, så kommer smakerna fram mer.

Vårvinterpromenad i Stockholm

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2020/03/24/fiskgryta-och-min-lattlagade-aioli/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.