Morotsdip, sportlovssnacks och föreläsning

Dukat med nyttiga och goda snacks på Skogens Sköna Gröna

Energifyllda snacks

I tisdags kväll var jag i Ånge i Medelpad på saluhallen Skogens Sköna Gröna och hade en föreläsning som jag kallar ”Ät dig friskare”.

Det är helt enkelt berättelsen om hur jag själv under de senaste 10 åren ätit mig till en otroligt mycket bättre hälsa med hjälp av naturligt god mat.

Jag har under de här åren fått bukt på många krämpor, minskat i vikt, fått ork att träna, att skriva mina kokböcker och nu också fått både modet och lusten att åka runt och berätta om min hälsoresa, för att på det viset kunna hjälpa många andra.

Intresset för föreläsningen var väldigt stort, så de 20 platserna i den fina källarlokalen under Eva Magnussons saluhall tog slut fort.

Hennes butik och café är verkligen värd ett besök om du har vägarna förbi, här finns mycket gott.

Butiken som ligger vid torget mitt i Ånge är fylld av lokalt mathantverk att köpa med sig och det finns även en del annat vackert hantverk.

Eva Magnusson på Skogens Sköna Gröna i Ånge

Under kvällen bjöd jag på en morotsdip till Spröda frökex med Västerbottensost från Huså Bröd och Öländska bönchips.

De finns att köpa i Evas butik om du bor i närheten, annars kan du här hos Ecoliving just nu beställa bönchipsen, 3 påsar för priset av 2.

Och här på Ostogram finns Västerbottenskexen att beställa.

Huså Bröds Spröda frökex och Snödskalle från Strömmens Gårdsmejeri, njutbart till en kopp varm choklad

Eva bjöd på en fantastiskt god fårost, Snödskalle från Strömmens Gårdsmejeri och sina egna Goknular, gjorda på dadlar, nötter och tranbär.

Gästerna lät sig väl smaka och det blev en intressant frågestund efter min berättelse, det är många som börjat förstå vilken stor betydelse maten har för vår hälsa.

Låt bönor förändra ditt liv – Kokboken och Öländska bönchips
Foto Amelie von Essen

Turkisk morotsröra från Birgitta Höglunds bästa grilltips
Foto Mikael Eriksson

Idag får du receptet på morotsdipen, som är en variant av den turkiska morotsröra som finns med i min kokbok Birgitta Höglunds bästa grilltips.

Jag hade med den och Låt bönor förändra ditt liv – Kokboken och sålde slut på nästan alla böcker jag hade med mig, riktigt roligt att intresset för mina recept är så stort.

Här kan du se mina kokböcker som finns med på Adlibris Bokrea, just nu till otroligt bra priser.

Passa på att göra lite hälsosamma energisnacks att ta med ut i skidbackarna på sportlovet och se vilken skillnad det blir på orken, mot att bara ha med o’Boy och limpmackor.

Klicka på bilderna i slutet på inlägget så kommer du till recepten på mina bästa tips på vinterns utflyktsmat.

Morotsdip

500 g rivna morötter

100 g smör eller kokosolja

4 dl crème fraiche, smetana eller kokosgrädde

½-1 tsk salt

½ krm cayenne

Smält smöret i en gryta och rör ner de rivna morötterna, krydda med salt och cayenne.

Låt morötterna småkoka mjuka i smöret i 10 minuter, rör då och då.

Ta från värmen, låt svalna lite och rör ner crème fraichen, smaka av om det behövs mer kryddor.

Mixa dipen slät med stavmixer, direkt i kastrullen eller i en hög bunke.

Flytta över i burkar, den håller sig bra i upp till en vecka i kylen.

Servera dipen till frökex, bönchips eller istället för smör på en skiva av mitt populära valnötsbröd.

Den är också god som tillbehör till kött, fisk, skaldjur, ägg och grönsaker.

Klicka på bilden så kommer du till recepten på grönkålschips och heta nötter

Kokoschoklad med kanel

Glutenfri kolbulle

Räksallad och mandelbröd

Varm choklad med vispgrädde, så mycket godare än o’Boy…

Här följer några bilder från snöfyllda vinterutflykter i min närmaste skog senaste veckan, Jämtland är otroligt vackert just nu.

Blir glad om du delar mitt inlägg vidare, så får fler chansen att njuta av nyttiga godsaker på sportlovet.

Vill du att jag ska komma till din hemort och föreläsa om min hälsoresa?

Ta då gärna kontakt med något lokalt studieförbund som kan boka in mig, min adress är birgitta.hoglund (@) jamtland.nu

Jag på en härlig långpromenad i -18

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2019/02/09/morotsdip-sportlovssnacks-och-forelasning/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.