Grönkålschips, det perfekta julsnackset

Nyttigt snacks

Idag tipsar Tomten om ett riktigt gott tillbehör till glöggen eller någon annan god drink, ugnstorkade chips av den näringsrika grönkålen.

Jag gör dem på låg temperatur så bibehåller chipsen de nyttiga ämnena bättre.

På det sättet så slipper man även den lite bittra bismak som kommer om man kör dem i ugnen på för hög temperatur eller friterar grönkålschipsen.

Reklam för en god sak

Näringen i maten bevaras bättre genom försiktig uppvärmning, en av de stora fördelarna du också får med en Wonderbag.

Du har säkert sett att jag ofta skriver härinne om långkokningspåsen Wonderbag från Sydafrika.

Jag jobbar sen några år som Sverigeambassadör för den energisnålaste av alla långkoksmetoder jag stött på, ett mycket trevligt och betydelsefullt uppdrag.

Wonderbag är en köksprodukt som jag verkligen tycker om och gärna rekommenderar att ge bort som julklapp.

För varje bag som säljs skänks en till en behövande familj i Sydafrika, så det blir verkligen en julgåva med dubbel glädje.

Nu är min kokbok med recept anpassade till bagen i lager i webshopen igen, den har nyss kommit från tryckeriet.

Vill du köpa långkokningspåsen och kokboken i en vanlig butik så finns de hos Ecocaféet i Östersund och på Zandvoort i Sickla köpkvarter i Nacka.

Uppdatering med meddelande från Wonderbag Sweden:

Julerbjudande – Wonderbag med kokbok på köpet! Med julens erbjudande, får du en Wonderbag i vackert rött afrikanskt batikmönster.

Dessutom får du vår kokbok full med matinspiration och fantastiska recept på köpet. Kokboken är framtagen av den framgångsrika receptkreatören, kocken och hälsobloggaren Birgitta Höglund.

Erbjudandet gäller t.o.m. den 20 dec. Läs mer och beställ här.

Kryddiga grönkålschips

4 stora grönkålsblad

1 msk olivolja

1-2 tsk hemgjord tacokrydda eller ekologisk Mapuche Fire från Allt Gott

Salt efter smak

Riv grönkålsbladen i chipsstora bitar och lägg i en bunke.

Ringla över oljan och krama bladen så oljan blir jämnt fördelad överallt och sprid ut dem på plåtar.

Strö vald krydda och salt över, jag gjorde det bara på ena sidan men vill du ha mycket smak så vänd och krydda där med.

Ställ in att torka i ugnen på 100º i cirka en timme, de ska bli riktigt torra och spröda.

Har du högre temperatur blir grönkålen lätt bitter.

Du kan också köra dem strax under 45º i ett par timmar, då passar de även för alla som äter rawfood.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2017/12/09/gronkalschips-det-perfekta-julsnackset/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.