LCHF-kryssning och dagens lunch

Riddarfjärden

Båttur på Riddarfjärden…

Båtutflykt

Nu i helgen avgår LCHF-kryssningen till Åbo, i år den tionde i ordningen.

Det har blivit ett riktigt populärt sätt att träffa likasinnade och lyssna på många kunniga kostföreläsare.

Jag har varit med på kryssningen 3 gånger, här kan du läsa om senaste gången jag deltog.

I år hoppar jag över eftersom jag ska iväg till Malmö på ett annat event nu på torsdag den 23/2.

Då föreläser Therese Renåker om Hormoner i maten, en mycket intressant och efterfrågad föreläsning.

Jag är med på ett hörn och bjuder på frökex från Huså Bröd och kycklingbuljong ur Wonderbag.

Så istället för att åka på en lång båttur på Ålands hav tog jag och Lennart en snabbtur med SLs linje 89 på Mälaren till Ekerö.

Båten avgår året runt på vardagar klockan 08.20 från Klara Mälarstrand.

Det är en härlig utflykt som tar två och en halv timme tur och retur, vi hade väldigt fint väder under resan på fredagsmorgonen.

SL bjöd på kaffe till vårt medhavda tilltugg, som bestod av eko-salami, lagrad Prästost och nötter.

Så det blev lite av en LCHF-kryssning för oss med.

LCHF-fika...

LCHF-fika…

Riktigt gott fika där vi gled fram genom isen och såg på vackra hus och fin natur, vi hade till och med turen att få se en havsörn uppe i ett träd.

När vi lagt till vid kajen igen blev det en kort promenad till Stadshuset och en mycket god och LCHF-vänlig lunch på nya favoriten, Ragnars Skafferi.

Dagens Lunch på Ragnars Skafferi...

Dagens lunch på Ragnars Skafferi…

Salladsbuffén på Ragnars Skafferi

Ragnars Skafferi

Vi åt en riktigt mör, långkokt högrevsgryta med indisk hetta, med goda sallader och rört smör till.

Här hittar du ett av mina recept på en liknande gryta, Pulled Beef på högrev, där jag också delar med mig av olika långkokstips.

SL linje 89

SL linje 89…

Isränna

Kungshatt...

Kungshatt…

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2017/02/18/lchf-kryssning-och-dagens-lunch/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.