Tips på brunch och träning

Turkisk brunch...

Turkisk brunch…

Bra mat för träning

Under vinterns resor hit till Alanya har jag börjat träna mer än förut.

Du som känner till min hälsoresa sen tidigare vet att jag skadade ryggen i mitt jobb som kock för 16 år sen och efter det blev stelopererad.

Det förde senare med sig många år med svår värk och handikapp, vilket ledde till sjukpensionering.

Jag utvecklade även fibromyalgi, fick diagnos för 10 år sen, de problemen gjorde vardagen ännu mer besvärlig.

För snart 8 år sen kom en vändpunkt när jag började med glutenfri LCHF efter en föreläsning med Annika Dahlqvist, grundaren av LCHF-rörelsen.

Hon hade blivit bra i sin fibromyalgi genom att dra ner rejält på kolhydrater från socker och stärkelse och istället äta mer fett.

Detsamma hände mig, här kan du läsa mer i en artikel om min hälsoresa som var införd i Året Runt förra vintern.

Ända sen jag fick min diagnos så har jag hållit muskler och leder igång med hjälp av ett gymnastikprogram, som jag fick av en mycket duktig sjukgymnast och en yogainstruktör.

Det har hjälpt mig otroligt mycket och med åren har jag kunnat träna mer med promenader och på senare år även trappgång.

Vi bor sju trappor upp här i Alanya, jag använder aldrig hissen när jag ska ut utan går de 130 trappstegen ner.

Mycket bra träning för rumpa, knän och lårmuskler har jag märkt.

Redo för träning på gym

Redo för träning på gymmet igår…

Birgitta Höglund

Inför en resa till Turkiet för 14 år sen…

Nu i höstas när vi var i Makrigialos på Kreta började jag träna lite på gym för första gången på många år.

Det fungerar riktigt bra om jag inte lägger på för mycket vikter, så nu har jag fortsatt med det här i Alanya.

Märker en stor skillnad i styrka, balans och uthållighet idag, så det här ska jag försöka fortsätta med även på hemmaplan.

I vinterns träningsprogram ingår även lite mer mat än jag ätit tidigare, känner att min kropp mår bättre av att äta rejält.

Nu börjar jag dagen med min vanliga nötfrukost för att sen 3 timmar senare äta en läcker brunch innan jag går ut på promenader eller tränar.

Märker att jag får mer ork och energi av det, så idag får du tips på vad som ingår i den brunchen.

Bönor är inget som vanligtvis ingår i min mat, men har läst på en del om resistent stärkelse och dess positiva effekter på magen, så nu äter jag en liten mungbönsallad till brunchen.

Här kan du läsa mer om fibrer och resistent stärkelse på mycket intressanta bloggen Food Pharmacy.

Klicka på bilden nedan så kommer du till receptet på min bönsallad.

Sallad på mungbönor...

Sallad på mungbönor…

Tips på turkisk brunch på mitt sätt

1 kokt ägg

½ dl mungbönssallad

Några skivor avocado

Getost

Oliver

Garnera tallriken med bladpersilja, rucola, olivolja, jordgubbar, granatäppelkärnor, hasselnötter, tomat, rädisa, limeklyfta eller de grönsaker och bär du tycker bäst om.

Till brunchen blir det en kopp te och en shot bestående av pressad citron, blodapelsin och riven ingefära.

Dela gärna inlägget vidare om du känner nån som har liknande problem med värk, förhoppningsvis kan fler bli bättre med hjälp av naturlig mat ❤

Ett vintervackert Alanya...

Ett kyligt och vintervackert Alanya…

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2017/01/29/tips-pa-brunch-och-traning/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hejsan Birgitta!
    Ännu en gång inspirerar du mig. Det tackar jag för. Att komma igång att träna t.e.x. Kan du, som haft så jobbigt både med rygg och sjukdom så borde jag ju kunna det😀

    Min kost, strikt LCHF glutenfri går som tåget.
    Är nästan ett år sedan jag lade om den. Och med hjälp av dina recept och paleoskafferiet har det fungerat utan problem. Ja, det är nästan ett mirakel. Du kanske inte kommer ihåg mig, du har ju inte lite personer som följer dig,😊Men jag har cancer men tack vare min kostomläggning har mina tumörer krympt vid de 5 tillfällen jag röntgat mig. Äter ingen medicin och det är över ett år sedan sista cellgiftsbehandlingen. Så klart det måste vara kosten. Cancer göds av socker….detta fick Otto Wahlburg en forskare Nobelpriset för 1931 men det har tydligen fallit i glömska. För några kostråd får man ju inte av vården. Är pigg och mår bra och så glad och tacksam för den hjälp jag fått och det ville jag att du skulle veta.😊
    Ha en fortsatt skön vistelse nere i Turkiet.
    Kram Kerstin ❤️

    • Hej Kerstin, visst kommer jag ihåg dig ❤ Så glad och rörd av att läsa dina rader, fantastiskt att du kunnat bli så mycket bättre. Sakta men säkert kommer du nog igång med träningen också och får bli ännu piggare och starkare 🙂 Kram ❤


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.