Kycklinggryta med svamp

Kycklinggryta

Kycklinggryta 2 port

300 g urbenade kycklinglår

100 g skogschampinjoner

50 g smör

1 gul lök

1 dl kycklingbuljong

1 msk tomatpuré

1 msk paprikapulver

½ msk torkad timjan

ca 2 tsk salt

1 tsk spiskummin

Skär svamp och lök i skivor. Krydda kycklingen runt om med paprika, kummin, timjan och salt.

Hetta upp hälften av smöret och bryn kycklingen ett par minuter på var sida.

Lägg över i en stekgryta. Stek lök och svamp i resten av smöret och krydda med salt.

Blanda ner tomatpurén mot slutet av stekningen och låt bryna med en stund, så får den mildare smak.

Häll på buljongen och koka upp. Häll alltsammans över kycklingen i grytan och koka upp. Låt puttra på svag värme i ca 30 minuter.

Jag serverade med majonnäs och friterade blomkålsbuketter. Dem gör du så här:

Dela buketterna, låt dem torka väl på papper och värm några cm kokosolja i en kastrull till 180º.

Lägg ner blomkålen och fritera 2-3 minuter på var sida, passa så de inte blir för mörka.

Ta upp med hålslev, låt rinna av på papper och salta.

Jag tillagade min gryta i Wonderbag, där fick den stå i 3 timmar.

Kycklinggryta i Wonderbag

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/11/02/kycklinggryta-med-svamp/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 kommentarerLämna en kommentar

  1. Godaste receptet! Anvander mig av smoked sweet paprika powderfran Spanien, i mangder, alla kycklingdelar blir roda. Brukar kopa kycklingoverlar med skinn och kora i ugnen forst.

  2. Detta blev jag sugen på, det får det bli någon dag till helgen, men det där med att fritera känner jag mig lite för feg för 😦


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.