Het biff med lök och champinjoner

Het biffwok

Het biffwok 2 port

300 g biff

200 g champinjoner

1 stor, röd lök

5 mjuka, soltorkade tomater

50 g smör/kokosolja

1 tsk oregano

1 tsk paprikapulver

½-1 tsk chiliflingor

Havssalt och nymald vitpeppar

Strimla kött, tomater och skär löken i klyftor.

Bryn kött och grönsaker i omgångar och blanda  sen allt i en panna och värm.

Krydda till lagom hetta och smaka av med salt och peppar.

Servera med vitlöksmajonnäs och sallad.

Chili

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/10/22/het-biff-med-lok-och-champinjoner/trackback/

RSS feed for comments on this post.

8 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej igen Birgitta! Nu har jag en ny fråga om din goda buljong. Jag kokade igår ny laddning buljong efter ditt recept, men använde broskben från revben. Det var ganska mycket kött kvar när jag kokade så jag fick nu efter 12 timmars kokning kvar en full tallrik köttslamsor som kokat med hela tiden. Jag tycker det ser intressant ut eftersom det är fullt av mjukkokta broskdelar och annat geleartat och skulle inte ha något emot att göra mat av det. Men är det nyttigt och näringsrikt efter all koktid eller bättre att slänga detta? Annars tänkte jag att det kanske kunde bli till proteinportioner man kan blanda med lite kryddor och ta som mellanmål eller blanda ner det i någon köttfärssås eller liknande.

    • Hej. Du ska absolut inte slänga det, finns mycket bra näringsämnen, protein och gelatinämnen kvar i det. Tänk på hur våra förfäder lagade maten, det var inte mörat, välhängt kött de använde utan det fick koka länge på låg värme så det blev mört. Gör pepparrotskött eller dillkött av det, så himla gott 🙂

  2. Hej Birgitta! Det blev en fantasiskt god buljong av detta! Ganska mild och fin i smaken och roligt med omväxling från kycklingbuljongen.
    När jag grillat märgbenen dock, upptäckte jag att de var helt möra, krispigt grillade, fulla av gott kött och fett, så jag åt upp det mesta av det köttet till lunch :).
    Sen kokade jag 8 timmar på brosket, märgbenen och köttslamsorna mellan broskbitarna. Så det blev en fantastiskt god lunch dessutom som var mkt billig. Visste inte att broskben var så gott!
    Hälsningar Carin

    • Vad roligt att höra, vilken härlig beskrivning av en läcker måltid 🙂

  3. Åh! Tack Birgitta och så snabbt svar jag fick! :).

  4. Hej Birgitta!
    Jag tänkte koka benbuljong i morgon. Har ofta gjort på ditt recept på kyckling men nu vill jag göra den av nökött men hittar inget recept. Hur lång koktid är bäst på nötben?
    Jag har märgben och en bit broskben med en del kött på, efter vad det ser ut. Ska man koka ett par timmar och sen ta av märg och kött, eller ska allt koka med i många timmar? Är det bäst att rosta benen i ugn först?
    Hälsningar Carin


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.