För dig som vill lära dig mer om Paleo

Paleo30dagar på Under vårt tak...

Paleo30dagar på Under vårt tak…

Paleo30dagar

Jag vet att många som ätit LCHF en längre tid liksom jag blir mer och mer intresserade av att utveckla sin livsstil åt Paleo-hållet.

Mer fokus på rena och närodlade råvaror, mer ekologiskt, mindre av fabriksprocessade råvaror, ett större inslag av grönsaker, frukt, bär, nötter och rotfrukter, och framför allt, att dra ner på mjölkprodukterna.

Många upplever ett bättre mående genom att förutom att äta glutenfritt också ta bort mjölken helt.

Så har du fortfarande lite hälsoproblem kvar trots att du ätit LCHF länge, så kan det här bli en nystart nu i höst.

Titta in hos kostrådgivarna Jenny och Magnus på min favoritblogg Under vårt tak och läs mer om deras Paleoutmaning.

Här kan du ta del av deras gästinlägg med en god köttfärssoppa på min numer nedlagda blogg Birgitta Höglunds Paleo.

Köttfärssoppa från Under vårt tak

Köttfärssoppa från Under vårt tak… Foto Jenny och Magnus Andersson

Published in: on 05 september 2016 at 12:25  Comments (6)  
Tags: , , , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/09/05/for-dig-som-vill-lara-dig-mer-om-paleo/trackback/

RSS feed for comments on this post.

6 kommentarerLämna en kommentar

  1. Jag uppskattar dina recept mycket! Otroligt att du kan variera dem i det oändliga… Jag har hittills bara hållit mig till ren LCHF, men planerar att gå över till paleokost, åtminstone på försök. Jag vill inte gå upp i vikt, för då kan jag bli tvungen att börja äta blodtrycksmedicin igen 😦
    Men jag ska absolut prova!

    I min bekantskapskrets finns ett antal vegetarianer (det är ju en stark trend just nu). De är tveksamma till paleo/LCHF p g a att de flesta recept innehåller kött/fågel/fisk/skaldjur. Men ägg verkar gå bra, som väl är.
    Om det fanns en kokbok med paleo/LCHF för vegetarianer, skulle det säkert bli en försäljningssuccé, med tanke på att gruppen vegetarianer just nu växer ordentligt. Och vegetarianer har ju också samma längtan som vi efter naturlig, ”riktig” mat. Har du tid-ork-lust att författa en sådan? Du är den enda jag litar på att kunna göra det rätt. Det är givetvis svårt att få tillräcklig näringstäthet utan kött/fisk, men nu gäller det att rädda alla unga, uppväxande vegetarianer från felnäring och/eller näringsbrist…

    Vänligen,
    Berit Qvarnström
    Grythyttan

    • Tack, så glad jag blir åt din vänliga kommentar ❤
      Ja, nog går det att kombinera god mat på naturliga råvaror i det oändliga.
      Jag använder ju mycket grönt i mina recept, så en vegetarisk kokbok vore trevligt att göra. Får se om nån nappar på den idén framöver.
      Tror inte du behöver bekymra dig för att gå upp av Paleo, det är ju inte nödvändigt att äta mängder av frukt när alla nyttigheter finns i grönsakerna. Lycka till 🙂

      • Tack för svar! Det är närmast de stärkelserika rotfrukterna som bekymrar mig, men när man byter ut mejerierna mot ”kokosmejerier” så kanske det jämnar ut sig 🙂

        Så snart jag har konsumerat de mejerier jag har kvar i kylen, ska det bli paleomat hemma hos mig. Jag hoppas du kan hitta någon som är intresserad av att få ut en paleo/LCHF vegetarisk kokbok. Min dotter och hennes familj har hoppat på vegotrenden, och jag oroar mig för mina barnbarns uppväxt med vegetarisk kost plus mycket spannmålsprodukter. Och alldeles för litet fett, naturligtvis. (Inte bryr man sig om vad en gammal mor/mormor har fått för sig om kosten, men stavas det ”vego” så duger det nog bättre…)

        Vänligen, Berit Q.

      • Ja, jag förstår din oro, men tyvärr är det ju många som inte läst på riktigt om hur viktigt det är med alla näringsämnen. Du kan bara föregå med gott exempel, så kanske de hakar på framöver. Lycka till, så ska jag försöka få till en sån kokbok i framtiden 🙂

  2. Å vad roligt att du kommer skriva om Paleo, och dela med dig av recept. Jag gick från LCHF till autoimmun Paleo i början på juli. Tack för en bra sida! /Nilla

    • På min blogg Birgitta Höglunds Paleo delade jag med mig av Paleorecept häromåret, så där hittar du mycket info.
      De flesta recept jag lägger ut härinne nu är anpassade för både LCHF och Paleo, så man själv kan välja det som passar bäst.
      Följ gärna Jenny och Magnus på Under vårt tak eller delta i deras Paleoutmaning så får du lära dig mycket 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.