Rödgrön köttfärssås

Köttfärssås

Köttfärssås 2-3 port

400 g blandfärs, jag hade älg och lamm

50 g smör/kokosolja

1 stor rödlök

1 stor morot

1 liten zucchini

1 röd paprika

1 grön paprika

2-3 dl vatten + 1 dl kycklingbuljong

½ dl tomatpuré

2 msk torkad oregano

1 msk Worcestershiresauce

1 msk balsamvinäger

1 msk paprikapulver

Salt och peppar

Skär alla grönsaker i små tärningar.

Fräs dem en stund och tillsätt färsen och tomatpurén.

Låt bryna några minuter så blir tomatsmaken mildare.

Krydda och häll på vatten+buljong, börja med den mindre mängden.

Koka upp och låt puttra på svag värme i 1-2 timmar, ju längre desto godare.

Jag serverade min köttfärssås med strimlad salladskål, purjoringar och färsk timjan.

Paprika

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/08/15/rodgron-kottfarssas/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. Jättegott! Vi köper highlandskött och tycker det är lite torrt, så på detta sätt blev de mycket bättre — mina kryddreservationer! Tack tack

    • Härligt att höra🙂 Just lite magrare/torrare köttfärs blir så mycket bättre när det får koka lite längre.


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

