Rödgrön köttfärssås

Köttfärssås

Köttfärssås 2-3 port

400 g blandfärs, jag hade älg och lamm

50 g smör/kokosolja

1 stor rödlök

1 stor morot

1 liten zucchini

1 röd paprika

1 grön paprika

2-3 dl vatten + 1 dl kycklingbuljong

½ dl tomatpuré

2 msk torkad oregano

1 msk Worcestershiresauce

1 msk balsamvinäger

1 msk paprikapulver

Salt och peppar

Skär alla grönsaker i små tärningar.

Fräs dem en stund och tillsätt färsen och tomatpurén.

Låt bryna några minuter så blir tomatsmaken mildare.

Krydda och häll på vatten+buljong, börja med den mindre mängden.

Koka upp och låt puttra på svag värme i 1-2 timmar, ju längre desto godare.

Jag serverade min köttfärssås med strimlad salladskål, purjoringar och färsk timjan.

Paprika

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/08/15/rodgron-kottfarssas/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. Jättegott! Vi köper highlandskött och tycker det är lite torrt, så på detta sätt blev de mycket bättre — mina kryddreservationer! Tack tack

    • Härligt att höra 🙂 Just lite magrare/torrare köttfärs blir så mycket bättre när det får koka lite längre.


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.