Glutenfri blåbärspaj

Glutenfri blåbärspaj

Blåbärspaj med nötter 6-8 små eller 1 större

2 dl mixade, rostade hasselnötter

½ dl sesamfrön

50 gram smör

2 äggulor

2 tsk honung, björksocker eller annan sötning

½ tsk vaniljpulver

1 knivsudd salt

Smält smöret i en stekpanna, rör ner de mixade nötterna.

Rör ner sesamfrön och honung, låt fräsa en stund. Tillsätt salt och vaniljpulver.

Saltet framhäver smakerna, men det krävs bara vara lite grann för att det ska bli riktigt gott.

Ta upp hälften av nötröran i en egen bunke.

Låt svalna en stund, rör så ner de två gulorna i bunken.

Antingen kan du göra pajen i små formar som jag gjorde eller ta en lite större form.

Fördela äggröran i botten på formarna, ta en liten matsked i varje.

Fördela blåbären och strössla resterande nötröra ovanpå.

Grädda i 175° i ca 15 min. Servera med vispad grädde eller hemgjord vaniljsås.

Den gör du genom att vispa äggulor tjock med lite valfri sötning och vanilj, som du sen blandar med vispad grädde.

Servera pajen direkt ur formen

Blåbärspaj med Vaniljgrädde fick beröm av mina gäster

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/07/24/glutenfri-blabarspaj/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.