Kryddsmör med rosmarin och apelsin

Kryddsmör från Florida

Apelsin- och rosmarinsmör 4-6 port

250 g smör

 1 ekologisk apelsin

2 msk finhackad, färsk rosmarin

Flingsalt och chili efter smak

Skär smöret i bitar, lägg i en skål och låt det bli rumsvarmt.

Tvätta apelsinen och torka ordentligt. Riv det yttersta skalet fint på rivjärn.

Blanda smör, apelsinskal och rosmarin väl med en slev eller använd elvisp.

Smaka av med flingsalt och chili till lagom sälta och hetta. Lägg upp i skål och ställ i kylen.

Ta fram en stund innan serveringen så kommer smakerna fram mer.

Floridasmör...

Det här smöret hittade jag på till en grillkväll på stranden när jag var i Florida för Low-Carb Cruise förra våren.

Här hittar du ett inlägg med 7 sorters kryddsmör och en hel del info om fettets betydelse i vår mat.

Ännu fler sorter och många andra tillbehör hittar i min kokbok Grillmat LCHF.

Café de Paris-smör och kryddsmör med fetaost från Grillmat LCHF Foto Mikael Eriksson

Café de Paris-smör och kryddsmör med fetaost från Grillmat LCHF…
Foto Mikael Eriksson

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/07/13/kryddsmor-med-rosmarin-och-apelsin/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej Birgitta! Jag tycker din blogg är jättebra, intressant och inspirerande. Spännande att läsa om dina positiva hälsoeffekter och att få ta del av bra recept. Väntar med spänning nu på grillboken som jag har beställt. Har sedan tidigare LCHF för seniorer.


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.